Mazda

Mazda har vundet adskillige priser for deres designlinje de selv kalder 'Kodo - Soul of Motion'. Og uanset om du kan lide Mazda eller ej, må de fleste erkende, at især Mazda 3 er rigtig smuk.

Du er ikke i tvivl om Mazdas design og derfor er de også letgenkendelige på de danske landeveje. Måske også hjulpet på vej af, at der trods alt ikke kører voldsomt mange Mazdaer i Danmark. Men når du har kørt i Mazda 3 undrer man sig over hvorfor. For den er både flot, gennemført, luksuriøs og en dejlig køreoplevelse. 

VIDEO: Se bilguidens test af Mazda 3:

> Se meget mere om Mazda 3 og dens priser her.

Lidt dyrere - men også bedre udstyret 

De rene linjer hos Mazda 3 går igen både udvendigt og indvendigt, hvor kabinen oser af kvalitet og kørekomfort. Selvom Mazda har en højere startpris end konkurrenterne, så følger der til gengæld rigtig meget udstyr med fra begyndelsen.


Interiøret i Mazda 3 er lige så lækkert designet som eksteriøret. Kun meget lidt plastic præger kabinen. Foto: Bilguiden

I den lavest udstyrede SENSE-udgave får du både en stor 8,8" skærm med navigation og tilkobling med blandt andet Apple Carplay og lydanlæg med 8 højttalere. Derudover masser af komfort i form af Aircondition, adaptiv fartpilot, LED-forlygter og parkeringssensor bag. Du får også sikkerhedsudstyr som automatisk nødbremse med fodgængergenkendelse, Blind Spot Monitoring som advarer ved krydsende eller bagfrakommende trafik og nødopkald. 

Opgraderer du til næste udstyrsniveau SKY (som den der medvirker i videoanmeldelsen) får du også 18" alufælge, head-up display, parkeringssensor for og bag med bakkamera, varme i rat og forrude og nøglefrit system.
Går du hele vejen til COSMO får du også lædersæder, LED-signatur baglygter og BOSE-lydanlæg.


Mazdas bagende er elegant med de særlige LED-baglygter og meget runde design. Foto: Bilguiden

Kraftfuld motor

Tidligere kunne Mazda 3 fås med en 122hk motor, men nu er den mindste motor en firecylindret 2.0 SKYACTIV-G benzinmotor med 150hk. Den gør bestemt ikke bilen mindre kvik og vil være langt rigeligt til de fleste. Har du behov for mere kan du også få den med 180hk. I øvrigt gør Mazda 3's automatgear det fortrinligt og skifter glidende. Med den fuldvoksne motor mærker man samtidig, hvor godt den er isoleret, når man accelererer.


Pladsen hos bagsædepassagererne er ikke prangende og er et af de få steder, man må gå lidt på kompromis. Foto: Bilguiden

To udgaver - smuk uanset

Generelt lever Mazda 3's køreoplevelse op til dens flotte og prisvindende ydre, og Mazdas målsætning om at give dig en så behagelig køretur som muligt lykkes til fulde.

Mazda 3 fås både som hatchback og sedan-udgave. Bilen har et elegant design uanset udgave. Samtidig er den utroligt veludstyret og luksuriøs.

Eneste minus er den flotte men lave og runde bagende som ikke efterlader voldsomt meget plads til bagsædepassagerer. Bagagerummet er heller ikke klassens største men er acceptabelt.

Er du en smule bekymret for om bilens størrelse passer til dig på den lange bane, så tilbyder Mazda også en særdeles attraktiv privatleasing.


Mazda 3 fås både som hatchback og sedan (4-dørs). Foto: Bilguiden