Ford

I begyndelsen af januar fortalte vi historien om en fuldstændig vanvittig Ford Mustang Bullitt, som havde kørt sine sorte dæk grønne i den ikoniske Steve McQueen-film Bullitt fra 1968. Nu er bilen blevet solgt for et vildt beløb, der gør vognen til den dyreste Mustang i historien. 

Lad os bare blive enige om en ting. En spritny Ford Mustang kan jo ikke ligefrem betegnes som et billigt køretøj, omend det er almindelig accepteret, at man faktisk får voldsomt meget bil for pengene.

Men sammenlignet med en Renault Twingo eller en KIA Picanto, så er der indrømmet et stykke op til nyprisen på knap 710.000 kroner, som billigste udgave koster hos Bjarne Nielsen FordStore i Esbjerg.

Men det er intet at regne i forhold til den pris, som den smukke grønne Ford Mustang Bullitt forleden fik på en auktion i USA - og endda i en alder af 52 år.

Måtte se dybt ned i tegnebogen

Modellen - der var en af de to Ford Mustang-modeller, som agerede nærmeste skuespiller-makker til Steve McQueen i Bullitt-filmen - nåede således et hammerslag hos Mecum Auctions, der gør bilen til den dyreste Ford Mustang, der nogensinde er handlet.

Den nye ejer måtte nemlig skrabe bunden i den medbragte tegnebog og hive intet mindre end 3,74 millioner US-dollars op, inden han kunne trille hjemad mod farmen i den spektakulære bil.

Beløbet svarer til lidt mere end 25 millioner danske kroner - eller det samme som 35 spritnye Mustang-modeller.

McQueen fik tune bilerne

De to Mustang-modeller var - ifølge det danske bilmedie Biltorvet - begge fra 1968 og indledte karrieren som almindelige Fastback-varianter med den 390 kubiktommer store V8’er, svarende til 6,3 liter, forbundet til en firetrins manuel gearkasse.

Motoren ydede 325 hestekræfter, men det var ikke nok for Steve McQueen, som ifølge rygterne selv stod for det meste af kørslen i filmen.

Derfor fik han racerkøreren Max Balchowsky, en nær ven, til at tune de to biler. Motorerne fik udstødningsrør med fri udblæsning og nye manifolder.

En bil blev skrottet efter filmen

Biltorvet skriver, at bilernes affjedring blev forstærket med justerbare Koni-støddæmpere, og dele af chassiset blev forstærket, der hvor affjedringen var forbundet.

Bilerne skulle trods alt kunne tåle hop i de stejle gader i San Francisco.

Den ene bil blev skrottet efter filmen, men den anden blev solgt til Robert Ross, en medarbejder hos Warner Brothers. I 1970 blev bilen solgt til en politibetjent i New Jersey.

Stod efterladt i lade i 34 år

Han solgte bilen igen i 1974, hvor den kom til en Robert Kiernan, der ikke lod sig friste til at sælge bilen til Steve McQueen - som ellers prøvede at få fingrene i bilen.

I 1980 gik bilen kobling i stykker, og bilen blev klodset op i en lade. I 2014 døde Robert Kiernan, og hans søn fik derefter gjort bilen køreklar igen. Fire år senere blev vogntøjet vist frem i forbindelse med præsentationen af den nye Bullitt.

Nu er vidunderet solgt for intet mindre en 25.200.000 millioner kroner. Læs hele historien om bilen på Biltorvet.dk.

Vi bruger cookies

Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold. Hvis du klikker videre, accepterer du vores brug af cookies.
Læs mere