Nyheder fra bilens verden

Ford deltog i dette års Le Mans med fire egne GT-modeller, men ingen af dem kom til at spille en afgørende rolle i det 24 timer lange løb, som blev vundet af Toyota Racing i suveræn stil.

 

Som vi skrev kort inden dette års Le Mans løb af stabelen i weekenden den 15.-16. juni, var Ford med i 24 timers-løbet for sidste gang - i hvert tilfælde i denne omgang.

Men de fire deltagende Ford GT-modeller fik desværre ikke nogen afgørende rolle i det legendariske løb, som til gengæld blev præget af japanerne.

Igen i år var det således Toyota Racing, der tog sejren i den hurtigste - og mest prestigefyldte - klasse, LMP1.

Byttede plads inden mål

Vogn nummer 8 - der havde den tidligere Formel 1-verdensmester Fernando Alanso som en af de tre chauffører - tog sejren for andet år i træk.

Det var ellers søsterbilen, Toyota Racing #7, der havde ført i store dele af løbet, men med bare tyve minutter igen byttede de to japanere plads.

Selv om der deltog en række danske racerkørere, lykkedes det ingen af dem at nå podieplaceringer.

To Toyotaer på toppen

Her er slutstillingen i de tre klasser:

LMP1 Top-3:
1. Toyota Racing #8 - 385 omgange
2. Toyota Racing #7 - 385 omgange
3. SMP Racing #11 - 379 omgange

LMP2 Top-3:
1. Signatech Alpine Matmut #36 - 368 omgange
2. Jackie Chan DC Racing #38 - 367 omgange
3. TDS Racing #28 - 366 omgange

GTE-Pro Top-3:
1. AF Corse Ferrari #51 - 342 omgange
2. Porsche GT Team #91 - 342 omgange
3. Porsche GT Team #93 - 342 omgange

GTE-AM Top-3:
1. Keating Motorsports #85 - 334 omgange (kørte i Ford - men ikke som fabriksbil)
2. Team Project 1 #56 - 334 omgange
3. JMW Motorsport #84 - 334 omgange
Kilde: LeMans.org

 

Vi bruger cookies

Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold. Hvis du klikker videre, accepterer du vores brug af cookies.
Læs mere