Volvo Xc40recharge Twinengine Bagfra2

Volvo stormer frem trods Covid-19

Volvo præsenterer sit bedste regnskab til dato trods store udfordringer under Corona-pandemien.

Hansolavsandal
Hans Sandal
·

Volvo Cars har offentliggjort sit årsregnskab for 2020, der viser det bedste resultat nogensinde i andet halvår. Årsregnskabet illustrerer virksomhedens succes med at afbøde effekten af den globale pandemi og rejse sig igen i den sidste halvdel af 2020.

Virksomheden havde en omsætning på 151 mia. SEK og et driftsresultat på 9,5 mia. SEK i andet halvår af 2020. Fortjenesten steg med 8,2 procent i perioden, mens omsætningen steg med 4,9 procent. Profitmarginen blev på 6,3 procent.

Resultatet afspejler virksomhedens bedste andet halvår nogensinde i forhold til salg, drevet af en stærk efterspørgsel efter Volvo Cars' Recharge-modelserie af genopladelige biler. Volvo Cars solgte 391.751 biler i andet halvår af 2020, en stigning på 7,4 % sammenlignet med samme periode i 2019, og tog markedsandele på de fleste markeder.

For helåret 2020 rapporterer virksomheden om en omsætning på 263 milliarder SEK og et driftsresultat på 8,5 milliarder SEK. 

- Vi handlede beslutsomt for at begrænse pandemiens indvirkning, udtaler Håkan Samuelsson, CEO for Volvo Cars.

- Efter en sikker genstart af vores aktiviteter, genoprettede vi salgsaktiviteten og kan rapportere om den bedste anden halvdel i virksomhedens historie. Det er også lovende, at se den hastigt voksende efterspørgsel efter vores Recharge-serie af genopladelige biler, som vi forventer fortsætter i 2021. 

Andelen af Recharge-biler målt i procent af det samlede salg blev mere end fordoblet i 2020 sammenlignet med 2019. I Europa udgjorde salget af plug-in-hybrider 30 procent af den samlede volumen.

I Kina og USA, Volvos to største enkeltmarkeder, melder virksomheden om et voksende salg for året som helhed, da det i andet halvår lykkedes at genoprette en pandemirelateret salgsnedgang i første halvdel af året. I Europa rapporteres et mindre fald i 2. halvår på grund af et trægt samlet marked.


Den rene elbil XC40 Recharge kommer til Danmark til sommer. Foto: Volvo Cars

Godt fra start i 2021

Volvo Cars kan rapportere om den stærkeste januar i sin historie. Globalt steg Volvo Cars’ salg med 30,2 procent til i alt 59.588 biler i januar. Efterspørgslen efter SUV’er er fortsat stærk og repræsenterede 71 procent af den samlede volumen, mens også Recharge serien af elektrificerede biler fortsat er i vækst. Salget af Recharge modellerne er mere end fordoblet i januar, sammenlignet med samme måned året før, og udgør nu 23 procent af alle solgte Volvo-biler globalt.

I Kina voksede salget med hele 91,3 procent til 19.160 biler i januar, hvilket tilskrives en øget optimisme efter et år i pandemiens tegn. Her var det især XC40 der solgte godt. Det amerikanske salg nåede 8.151 biler i januar, hvilket udgør en stigning på 32,4 procent sammenlignet med samme periode sidste år. I USA skyldes det især salget af XC90.

På det Europæiske marked ses en stigning på 9 procent til 24.857 solgte biler - anført af Sverige, Tyskland og Holland. I Europa udgjorde salget af Recharge modeller 41% af det samlede salg. I Danmark ses samme tendens for Recharge modellerne, som udgjorde hele 66 procent af det samlede salg i januar måned.

I januar 2021 var XC40 virksomhedens bedst sælgende model med 17.770 biler (2020: 10.802), efterfulgt af XC60 med 17.053 biler (2020: 13.353) og XC90 med et salg på 7.564 biler (2020: 6.902 ). I Danmark udgjorde XC40 Recharge 36 procent af det samlede salg i januar måned skarpt efterfulgt af V60 Recharge med 33 procent.

Online salg og nye produkter

I 2021 forventer virksomheden fortsat vækst i salgsmængde og omsætning under forudsætning af, at markedsforholdene fortsætter med at normalisere sig, forventes denne vækst at forbedre rentabiliteten til niveauet før corona.

I løbet af 2020 oplevede Volvo Cars også et stigende online salg som følge af pandemien - en udvikling som virksomheden forventer vil fortsætte i 2021. I 2020 mere end fordoblede Volvo Cars antallet af solgte abonnementer online i forhold til 2019. 

Virksomheden forventer desuden en fortsat reduktion af det samlede CO2-udledning pr. bil, i tråd med virksomhedens ambition om at reducere denne med 40 procent inden 2025.