Renault Scenic 2019 3 GN

Test af dieselmotorer viser forbedring

En ny test viser, at de nyeste dieselbiler sagtens kan være med helt fremme, når det handler om at udlede mindst, mens de kører.

Hansolavsandal
Hans Sandal
·

I de seneste år har dieselbiler fået et blakket ry for at udlede mange af de sundhedsskadelige NOx- og CO2-gasser. Men en ny test viser, at de nyeste dieselbiler sagtens kan være med helt fremme, når det handler om at udlede mindst, mens de kører. I den seneste test er Renault Scenic's 150 hestes dCi motor et mulehår fra at opnå 4 ud af 5 stjerner.

Testen er udført af den uafhængige organisation Green NCAP. De har fokus på at udbrede kendskabet til de reneste biler, og derfor tester de løbende både diesel- og elbiler, og rangerer dem fra et til fem stjerner. I deres seneste test får den nyeste Nissan Leaf ikke overraskende en topplacering med 5 stjerner, men både Mercedes C-klasse, Audi A4 og Renault Scenic scorer tre stjerner, og det ser slet ikke så skidt ud, når man ser på udledningen af gasser alene.


Her testes Renault Scenic Blue dCi 150 4x2 diesel med manuelt gear på Green NCAP's testfaciliteter. Foto: Green NCAP

Index skal give bedre overblik for forbrugerne

Green NCAP tager ikke højde for den udledning, der sker ved produktionen af bilen. De ser kun på den faktiske udledning, når bilen kører, og her har de inddelt testen af bilerne i to områder. En rangering af hvor meget de udleder, kaldet ’Clean Air Index’. Og en af hvor energieffektive bilerne er, kaldet ’Energy Efficiency Index’. Begge rangeres mellem 1-10.

Det er meningen, at de løbende tests af biler skal give forbrugerne et bedre overblik over, hvor meget forskellige biler reelt udleder, så det bliver nemmere at tage stilling til, om udledningen skal have betydning for bilkøbet.

Udledningsforskellen mellem diesel og el bliver mindre

Mens de traditionelle dieselbiler fortsat ikke opnår den samme nuludledning og energieffektivitet som elbilerne, så er der i de nyeste dieselbiler bedring at spore.

Den nyeste Mercedes C-klasse 220D scorer således 10 ud af 10 mulige point, når det handler om udledningen af skadelige stoffer. Det er aldrig sket før for en dieselbil. Renault Scenic følger lige efter med en score på 8,6 ud af 10.

I det samlede billede kan ingen af dieselmodellerne dog være med helt fremme, og er ikke nær så energieffektive som elbilerne, og det trækker ned. For eksempel stiger Renault Scenics udledning af NOx-gasser væsentligt, når bilen skal køre hurtigt på motorvej.


Bilerne bliver testet på flere forskellige måder og med det nyeste og mest præcise udstyr tilgængeligt. Foto: Green NCAP

Tæt på næste stjerne

Når det handler om energieffektiviteten lander Scenic på 5,9 ud af 10. Var den nået over 6 havde Renault Scenic opnået en samlet bedømmelse på 4 ud af 5 stjerner.

- Katalysator-reduktion og diesel-partikelfilter medvirker til en effektiv nedskæring i udledningen af gasser. Kun ved høj belastning på motorvej yder bilen dårligt. Generelt imponerer Scenic dog og er uheldig at ende lige under grænsen for den fjerde stjerne, skriver GreenNCAP i deres konklusion.

Se hele testen af bilerne her.

Kompliceret regnestykke

Som tidligere nævnt tager Green NCAP ikke højde for, hvor meget forurening produktionen af bilen kræver, og hvor stort et klimaaftryk bilen derfor afgiver over hele sin levetid. For at give et endnu bedre overblik, arbejder organisationen derfor på at udvide testen, så den inkluderer udledningen i hele bilens levetid, helt fra fabrikken til skrotpladsen.