Nyttig viden

Rådet for Større Dæksikkerhed og og Dækimportørforeningen har netop foretaget en analyse af hvad det er for dæk, som de danske bilister kører rundt på i vinterhalvåret. Optællingen fandt sted på 35 større parkeringspladser i 17 byer, og resultatet viser, at ti procent af de undersøgte biler kører på sommerdæk.

 

7890 personbiler blev kontrolleret, da Rådet for Større Dæksikkerhed i samarbejde med Dækimportørforeningen for nylig gennemførte en optælling på sammenlagt 35 offentlige parkeringspladser, der geografisk fordelte sig over 17 større danske byer.

Samtlige parkeringspladser lå enten i forbindelse med et indkøbscenter, en togstation eller lignende - og kontrollen handlede om at undersøge, hvilken dæktype de respektive biler kørte med. vinterdaek1

Her viste det sig, at hele ti procent af bilerne var udstyret med sommerdæk, selv om optællingen foregik i isnende vinterkulde i slutningen af januar. 

Færre dropper vinterdækkene

Det svarer i runde tal til, at over en kvart million personbiler kører rundt på de danske vinterveje med sommerdæk - og dermed udgør en potentiel fare for trafiksikkerheden.

- Resultatet viser faktisk, at vi er blevet bedre til at iføre bilerne vinterdæk. Men det viser også, at der stadig er alt for mange, der ikke gør det, og det er et alvorligt problem for trafiksikkerheden, fortæller Volker Nitz ifølge en pressemeddelelse

Han er talsmand i Rådet for Større Dæksikkerhed, der består af repræsentanter fra FDM, Teknologisk Institut, Politiet, Dækimportørforeningen, Dæk Specialisternes Landsforening og Fabrikantforeningen for Regummierede Dæk. vinterdaek2

Bremser markant bedre

FDM konkluderede i en test i 2014, at vinterdæk på våd vej giver op til 30 procent kortere bremselængde i forhold til sommerdæk. På snedækkede veje er bremselængden op til 44 procent kortere på vinterdæk sammenlignet med sommerdæk. 

- Når vejene, som de var i uge 4, er sne- og isglatte eller kolde og våde, så bremser bilen væsentlig bedre med vinterdæk. Biler på sommerdæk burde slet ikke være ude i trafikken under de forhold, fortæller Volker Nitz.

Derfor er det også tilfredsstillende for Rådet for Større Dæksikkerhed at konstatere, at både myndigheder, virksomheder og organisationer med fokus på trafiksikkerhed råder bilisterne til køre med vinterdæk om vinteren. 

Intet lovkrav om vinterdæk vinterdaek3

I Danmark er der, modsat i vores nabolande, ikke gældende lovgivning omkring kørsel med vinterdæk. Heller ikke på dage med sne- og isglatte veje.

Resultatet af dette års dæktælling viser den hidtil lavest registrerede andel af biler på sommerdæk.

Tilbage i januar 2011 viste dæktællingen for første gang, at antallet af biler på sommerdæk om vinteren lå under 20 procent. Helt nøjagtig 19 procent. Se fakta om udviklingen her.

Her kan du læse mere om, hvorfor det er så vigtigt med de rigtige dæk.

Vi bruger cookies

Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold. Hvis du klikker videre, accepterer du vores brug af cookies.
Læs mere