Volvo

Volvos særlige "Vision 2020" går blandt andet ud på, at ingen bliver dræbt eller kommer alvorligt til skade i en ny Volvo fra og med 2020 - altså næste år. Det er et meget ambitiøst mål, men alt tyder på, at svenskerne mener det alvorligt.

 

Ved at begrænse hastigheden på alle sine nye biler til 180 km/timen fra 2020 sender Volvo et stærkt signal om den risiko, der er forbundet med at køre for hurtigt.

Volvos særlige "Vision 2020" er en af bilbranchens mest ambitiøse sikkerhedsvisioner. Det hander i bund og grund om, at ingen må blive dræbt eller komme alvorligt til skade i en ny Volvo fra 2020 og fremefter.

I erkendelse af at teknologi alene ikke bringer Volvo hele vejen, har Volvo-producenten nu valgt at også at rette fokus mod chaufførens adfærd.

Volvo skal være førende

Volvos forskning har identificeret tre sikkerhedsområder, der udgør såkaldte ”gaps towards zero” - altså brister - i ambitionen om helt at sætte en stopper for alvorlige kvæstelser og trafikdrab i nye Volvo-modeller. En af dem er for høj hastighed.

Volvo 1

- Volvo er globalt førende på sikkerhedsområdet; det har vi altid været, og det vil vi altid være, fortæller Håkan Samuelsson, der er koncernchef hos Volvocars.

- Vores forskning har vist, hvor problemområderne er, når det handler om at forhindre, at mennesker kommer alvorligt til skade eller bliver dræbt, når de kører i vores biler. Og selv om hastighedsbegrænsning ikke er en mirakelkur, er det værd at indføre, hvis vi kan spare så meget som blot en enkelt liv.

Vil tage hul på en debat

Volvo er ligeledes i gang med at undersøge, hvorledes kombinationen af intelligent kontrol og såkaldt geofencing-teknologi i fremtiden kan sænke hastigheden automatisk omkring eksempelvis skoler og hospitaler.

Volvo3

- Vi vil gerne tage hul på en debat om, hvorvidt bilproducenter har ret til eller måske endda pligt til at installere teknologi i deres biler, som ændrer føreradfærden med henblik på at håndtere bilister, der kører for hurtigt, eller som er påvirkede eller uopmærksomme. Vi har ikke svaret på spørgsmålet, men vi mener, at vi skal være med til at gå forrest i debatten og være pionerer på området, understreger Håkan Samuelsson.

Når bilister vælger at køre for hurtigt, så er et af problemerne, at bilens indbyggede sikkerhedsteknologi og det smarte design af infrastrukturen ikke længere er nok til at undgå alvorlige uheld med de konsekvenser, som der er. Det er blandt andet derfor, at de fleste vestlige lande har indført hastighedsgrænser. Grænserne bliver imidlertid ikke altid overholdt, og det er en af de mest almindelige årsager til, at mennesker bliver slået ihjel i trafikken.

Millioner af fartbøder

Hver år bliver der uddelt fartbøder til millioner af bilister, og i USA viser ulykkesdata fra NHTSA (National Highway and Traffic Safety Administration), at 25 procent af alle trafikuheld i 2017 var forårsaget af for høj hastighed.

Ifølge Jan Ivarsson, som er en af Volvo Cars’ førende sikkerhedseksperter, forstår bilisterne simpelthen ikke den risiko, som der er forbundet med at køre for hurtigt.

Volvo2

- Vi mennesker kan godt se, at eksempelvis slanger, edderkopper og højder er farlige. Men det kniber mere, når det handler om farten. Bilister kører ofte for hurtigt i en given trafiksituation - og de er dårlige til at tilpasse hastigheden efter situationen og deres egen evne til at køre bil. Vi er nødt til at yde bedre støtte og hjælpe bilisterne med at indse og forstå, at det er farligt at køre for hurtigt,  påpeger Jan Ivarsson.

Uopmærksomme chauffører

Udover hastigheden, er der to andre problemområder, som Volvo benævner ”gaps toward zero”. Det handler om sprit- og narkokørsel på den ene side og uopmærksom kørsel på den anden. At køre, når man er påvirket af alkohol eller stoffer, er ulovligt i store dele af verden, og alligevel er det en betydelig årsag til kvæstelser og dødsfald i trafikken.

Desuden er bilister, der bliver distraheret af deres mobiltelefon eller på andet, en kilde til ulykker i trafikken. På mange måder udgør de en lige så stor risiko som de påvirkede førere.

Ved et særligt sikkerhedsseminar i Göteborg den 20. marts præsenterer Volvo sine idéer til, hvordan man kan tackle problemområder som påvirkede og uopmærksomme billister.

(Kilde: Volvo)

Vi bruger cookies

Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold. Hvis du klikker videre, accepterer du vores brug af cookies.
Læs mere