Renault

Godt 20 biler i sekundet! Det er, hvad Renault-Nissan-Mitsubishi-koncernen skubbede ud fra bilforretningerne i 2018. Hvert sekund, hvert minut, hver time. Samlet set lykkedes det det japansk-franske konglomerat at sælge 10.760.000 eksemplarer i 2018, hvilket sikrer en førsteplads foran Volkswagen Group.

 

Det var en overraskelse for mange, da Renault-Nissan-Mitsubishi i 2017 indtog positionen som verdens største bilmærke foran ellers så sejrssikre konkurrenter som Toyota, General Motors og Volkswagen. 3D Renault

Ikke desto mindre er det lykkedes den enorme koncern at udbygge føringen, idet salget steg med 1,4 procent til 10,76 millioner person- og varebiler. 

Godt nok måtte Nissan sluge en tilbagegang på 2,8 procent, men den blev mere end opvejet af Renault-fremgangen på 3,2 procent og Mitsubishis ditto på 18 procent.

Volkswagen henvist til andenplads 3D Nissan

Volkswagen Group har godt nok solgt 10,83 millioner køretøjer i 2018, men da lastvognsmærkerne MAN og Scania tegner sig for 233.000 af disse, ender tallet for VW-gruppen på 10,6 millioner person- og varebiler. 

Toyota forblev i 2018 på tredjepladsen med et samlet salg af 10.59 millioner køretøjer. 

General Motors, der i 2017 solgte Opel til PSA Gruppen, ender på fjerdepladsen i 2018 godt 8 millioner solgte køretøjer.

Hver tredje bil er en Renault 3D Mitsubishi

Hyundai-KIA Motors runder top fem af med en personlig rekord. Den sydkoreanske koncern solgte 7,4 millioner køretøjer i 2018. 

I Renault-Nissan-Mitsubishi Alliancen fordeler salget sig sådan, at Nissan står for cirka 53 procent, Renault for cirka 36 procent og Mitsubishi for cirka 11 procent. 

Det er netmediet phys.org, som har samlet salgstallene - og hele artiklen kan læses her.

Vi bruger cookies

Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold. Hvis du klikker videre, accepterer du vores brug af cookies.
Læs mere