Kia

Siden salget af Niro startede i 2016 er der solgt over 270.000 eksemplarer af Niro på verdensplan, og over 100.000 af dem er solgt i Europa. Nu fås den mest populære i Danmark - nemlig Plug-In Hybrid udgaven - i et facelift, hvor både det indre og ydre har fået et designmæssigt løft. 

Kia Niro fås som både ren el, hybrid og så denne plug-in hybrid-version. Generelt har Niro-modellen med den højere indstigning og rummelighed ramt noget i markedet og herhjemme i Danmark har Plug-In Hybrid-udgaven grundet vores afgiftsregler været den mest populære og bedst prissatte.

VIDEO: Se bilguidens test af den nye Niro Plug-In Hybrid 

 

Det bedste fra to verdener

I en Plug-In Hybrid veksler bilen selv mellem batteriet og benzinmotoren, så du får mest muligt ud af begge dele. Vigtigst af alt har du i en Plug-In Hybrid muligheden for selv at lade bilen op med et strømkabel, og du kan selv bestemme, at bilen skal køre på ren el.

- Hvis du så kan køre måske bare 80 procent af dine ture på ren el, så er det mange penge sparet på brændstof i sidste ende, fortæller Rikke Svinth, der er salgskonsulent hos Bjarne Nielsen i Skive. 

Lader du bilen op om natten får du omkring 50 kilometer på ren el fra du kører ud af indkørslen. Kan du tilmed lade på arbejdet, kan du have dobbelt så langt på arbejde og stadig køre på ren el.

Både nye kofangere, lygter og interiør gør den nye Niro til en moderne og lækker bil at sidde i. Foto: bilguiden

Støjsvag og glidende oplevelse 

Kia Niro Plug-In Hybrid er utrolig støjsvag fra motoren og vekslen mellem el og benzinmotoren mærker man stort set ikke.

Alligevel støjer den faktisk også lidt med vilje. Netop fordi Plug-In Hybrid-versionen skifter over til el ved lave hastigheder er det også blevet et lovkrav, at der sidder en højttaler som simulerer en lyd, når bilen kommer kørende ved lave hastigheder for at advare cyklister og fodgængere. 

Kølergrillen på Niroen er blevet opdateret og tågelygterne er nu en 'dobbelt-pil.' Foto: bilguiden

Facelift med masser af forbedringer

Niro beholder den ikoniske ”tiger nose”-kølergrill, men nye kofangere både foran og bagpå giver bilen et mere udtryksfuldt udseenede og en mere selvsikker fremtoning på vejen. De standardmonterede projektionsforlygter har fået et nyt design, som integrerer KIAs unikke ”ice cube”-design, og køberne kan vælge full LED-forlygter som ekstraudstyr. Kofangerne har integrerede nye LED-dagskørelys i dobbeltpil-design under forlygterne.

Bag på bilen giver nydesignede LED-lygter Niro en mere markant og moderne signatur. Det nye kofangerdesign fuldendes af et sølvfarvet bundskjold og har nye lysreflekser og tågebaglygter i hjørnerne.

Forbedret interiør

Indeni giver Kia Niro med faceliftet og større skærme en endnu mere luksuriøs køreoplevelse.

Øverst har instrumentpanelet en finish med en blød belægning i høj kvalitet, mens den forreste del og instrumentpanelet har en elegant finish i sort højglans med dekor i sølv eller satinkrom. KIA introducerer desuden en ny 10,25” TFT-LCD-widescreen (ekstraudstyr) til hoveddisplayet og en 7,0” TFT-Supervision-instrumentenhed til føreren. Som standardudstyr har bilen et infotainmentsystem med 8,0” touchscreen og en 4,2” TFT-instrumentenhed. 

Interiøret i den nye Niro er også forbedret med større skærme og et mere luksuriøst design med mere højglans og bløde materialer. Foto: bilguiden. 

Populær størrelse og højde 

Kia Niro Plug-In Hybrid er ikke nogen stationcar eller suv. Den er en mellemting (crossover) som vil passe godt til de fleste, der gerne vil sidde lidt højere og have udsynet samtidig med, at der er plads til bagage og voksne på bagsædet. Niro er utrolig rummelig, især på bagsæderne.

Samtidig har Plug-In Hybrid-modellen den store fordel, at den modsat en elbil må trække hele 1300 kg på krogen. Den har 141 hestekræfter og selvom det ikke er alverden, så føles den kvik og let i styretøjet.

Selvom hybrid-bilerne er en forholdsvis ny teknologi så yder Kia ligesom på alle andre modeller 7 års garanti eller op til 150.000 kilometer. Dermed kan du roligt købe en Plug-In Hybrid fra Kia uden at skulle frygte for driftssikkerheden. 

Plug-In Hybrid passer til de fleste

Kia Niro Plud-In Hybrid giver dig muligheden for både at klare alle dine småture eller turen til og fra arbejde på ren el. Kører du udelukkende langt på motorvej, så vil plug-in hybriden ikke give dig en bedre brændstoføkonomi - tværtimod hvis du er vant til at køre diesel. Men den vil til gengæld spare dig for rigtig meget brændstof på dine kortere ture, og er de fleste under 50 kilometer om dagen, ja så kan du nøjes med at køre på ren el til gavn for både miljøet og din pengepung.

Bagsædet er som man kender det fra den tidligere udgave. Masser af plads og luft over hovederne. Foto: bilguiden