Ford

Ford Puma er blevet væsentligt hurtigere og modellen bringer for første gang nogensinde Ford Performances berømte og knivskarpe køredynamik til den kompakte SUV-klasse i Europa.

Den nye Puma ST kombinerer en bred vifte af Ford Performances kompromisløse sportsteknologier med den komfort og de praktiske egenskaber, som den almindelige Ford Puma er blevet synonym med. Sportsoptimeringerne inkluderer bl.a. spærredifferentiale (ekstraudstyr), patenteret affjedring og køreprogrammer, der både inkluderer programmerne Sport og – som den første Ford Performance-bil nogensinde – Eco.

Drivlinjen i Puma ST består af en 1,5-liters EcoBoost-benzinmotor med 200 hk, der kan klare 0-100 km/t på bare 6,7 sekunder. Dertil følger et optimeret chassis med specialudviklede støddæmpere og krængningsstabilisator. Resultatet er et styretøj og bremser, der reagerer henholdsvis 25 og 17 procent hurtigere end i den almindelige Ford Puma.

- Hårdkogte bilentusiaster vil ikke nøjes med mindre spænding i hverdagen, når livet kalder på en fornuftig bil. Derfor leverer vi i Puma ST specialudviklet sportsteknologi, der giver knivskarp køreglæde uden at gå på kompromis med Pumas praktiske egenskaber. Vi mener at, vi har skabt den skarpeste bil i crossover-klassen, udtaler Stefan Muenzinger, chef for Ford Performance hos Ford Europa.

Crossover-køredynamik på et nyt niveau

Ford Performance har i tæt samarbejde med Michelin udviklet unikke dæk til Puma ST, der komplementerer sportsmodellens optimerede chassis uden at give afkald på den komfortable køredynamik, som kompakt-SUV’er er værdsat for.

Michelin Pilot Sport 4S-dækkene udnytter til fulde Puma ST’s større trækkraft, som hjælpes på vej af et mekanisk spærredifferentiale fra specialistvirksomheden Quaife (ekstraudstyr). Puma ST er den eneste kompakt-SUV i Europa, der tilbydes med spærredifferentiale.

Det mekaniske spærredifferentiale overfører automatisk drejningsmoment til hjulet med mest trækkraft, der med sit Torque Vectoring Control-system (TCS) reducerer hjulspind og understyring og giver langt bedre vejgreb i sving ved at bremse det inderste af de to forhjul. Ford Performance har fintunet balancen mellem TCS-systemet og spærredifferentialet, så vejgrebet er optimeret i både tørt og glat føre.

Puma ST forstærker også Fords B-arkitektur ved at yde modvægt til kompakt-SUV’ens høje tyngdepunkt. Puma ST’s bagerste ophæng er affjedret til 2000 Nm krængningsstivhed – en stigning på mere end 40 procent sammenlignet med Fiesta ST og 50 procent sammenlignet med den almindelige Puma.

For endnu bedre stabilitet i sving er en 28 mm krængningsstabilisator integreret i bagbroen, mens fronten har en 24 mm krængningsstabilisator. Derudover har Puma ST også patenteret affjedring, der optimerer både stabiliteten, smidigheden og reaktionstiden.

Affjedringsteknologien arbejder sammen med Hitachi-støddæmpere både foran og bagtil, der giver den nødvendige stivhed for optimal styring. Puma ST har også kortere bærearm og hurtigere gearskift end den almindelige Puma, der resulterer i næsten 25 procent hurtigere styretøj.

Bremseevnen er ligeledes optimeret til at være Ford Performance-navnet værdigt. Puma ST’s forreste skiver er vokset til 325 mm, mens de bagerste måler 271 mm. Bilens bremseforstærker er fintunet til at give en mere forbundet, sikker og konsistent bremsefornemmelse, der for alvor kommer til sin ret under sportskørsel.

Stærk og responsiv benziner med 200 hk

Den nye Puma ST har samme 1,5-liters EcoBoost-benzinmotor med 200 hk under kølerhjelmen, som først blev introduceret i Fords prisbelønnede Fiesta ST. Motoren har avanceret turbolader med højtryksindsprøjtning og dobbelt uafhængig ventilstyring (Twin-independent Variable Cam Timing), der giver sportsperformance med optimeret brændstofforbrug.

Motorens trecylindrede aluminiumsarkitektur sikrer et naturligt højt moment fra lave omdrejninger, og ydelsen er yderligere boostet af en ny turbolader og fuldt integreret udstødningsmanifold. Det tillader hurtigere opbygning af turbotrykket ved at udstødningsgasserne skal tilbagelægge kortere afstand mellem cylindre og turbolader. Med denne avancerede opbygning yder motoren 200 hk ved 6.000 omdrejninger i minuttet og 320 Nm over et bredt omdrejningsområde, der spænder fra 2.500-3.500 omdrejninger i minuttet.

Da Fords 1,5-liters EcoBoost-benzinmotor først blev introduceret i Fiesta ST, var den den første trecylindrede motor i bilindustrien med cylinderfrakobling. Teknologien fortsætter i Puma ST, der giver en markant øget effektivitet og et lavere forbrug uden at give afkald på hverken respons eller kraftoverskud. Cylinderfrakoblingen stopper automatisk brændstoftilførslen og ventilstyringen for én af motorens tre cylindre, når den fulde kapacitet ikke er nødvendig (fx ved kørsel ligeud og med konstant fart).

Den nye Puma ST fås med samme manuelle 6-trins gearkasse som Fiesta ST. Accelerationstiden fra 0-100 km er blot 6,7 sekunder, mens topfarten er 220 km/t.

Et køreprogram til hvert humør

Nøglen til Puma ST’s bredtfavnende praktiske egenskaber ligger i dens køreprogrammer (Drive Modes), der indstiller bilens køredynamik alt efter behov, humør og køreforhold. Systemet Launch Control fås dertil som ekstraudstyr. Teknologien, der er udviklet til banebrug, giver muligheden for konsistente og gentagne igangsætninger med høj præcision. Systemet er simpelt at bruge via knapper på rattet og har ved aktivering et dedikeret grafisk display i Puma ST’s 12,3” digitale instrumentpanel.

Launch Control instruerer føreren i at koble ud og holde speederen i bund, så bilen ved, den skal opbygge omdrejninger og automatisk holde sig ved omdrejningsbegrænseren. Herefter venter man på en måler i displayet, der viser, når Puma ST er klar til at skyde afsted.

Markant ST-look med samme praktiske egenskaber

Designet på den nye Puma ST bygger videre på det allerede sportslige design, som den almindelige Puma har. Det aerodynamiske snit og de fremtrædende skærme er bibeholdt, mens forreste kofanger har fået en unik tilpasning af Ford Performance, der øger frontens downforce med næsten 80 procent. Karakteristiske ST-gitre både øverst og nederst øger afkølingen af motoren, mens bagenden prydes af en stor spoiler, der optimerer aerodynamikken.

Invendigt finder man opvarmede og formstøbte Recaro-sportssæder, opvarmet lædersportsrat med flad bund samt gearknop og dørtrinsbeskyttere, der alle har ST-detaljer som standard. Både sæder, gulvmåtter og gearknop har Metal Grey-farvede syninger.

Puma ST’s eksklusive kabine har samme klasseledende opbevaringsplads som den almindelige Puma, der rummer op til 456 liter med sin innovative MegaBox. Opbevaringsløsningen er et fleksibelt ekstra rum under bagagerummet, der har en udvidelseskapacitet på 80 liter, som fx kan rumme to opretstående golftasker.

Ford Puma ST lanceres i Danmark i dag og kan bestilles allerede nu. Puma ST fås fra 382.230 kr.

Se bilguidens video af den almindelige Puma her: