Kwcms 1920X748 Ybcuvgtl Front

Ny Kia Stonic får opdatering og mild hybrid motor

Kia Stonic har får et facelift og en ny motor med mild hybrid teknologi.

Hansolavsandal
Hans Sandal
·

Kias mindste og mest kompakte crossover Stonic kommer til efteråret i et facelift. Største nyhed er mere teknologi og en forbedret motor med mildhybrid-teknologi.

Stonics facelift indebærer blandt andet den nye "EcoDynamics+"-benzinmotor med 48 V-mildhybridsystem med mærkets nye intelligente manuelle "clutch-by-wire"-gearkasse.

Stonics udvendige og indvendige design er stort set uændret, men ejerne har fået endnu større mulighed for at individualisere bilen med nye karrosseri- og tagfarver, nye farvetemaer og nye fælge. Indvendigt kan man nu vælge et infotainment- og navigationssystem med en større 8,0" touchscreen og trådløst Apple Carplay og Android auto. Sikkerheds- og førerassistentfunktionerne er blevet endnu bedre med introduktionen af nye avancerede hightech-førerassistentsystemer (ADAS).

Stonic, som blev introduceret i Europa i slutningen af 2017, og er med 150.000 eksemplarer blevet KIAs fjerde mest solgte model på årlig basis (efter Ceed-modellerne, Sportage og Picanto). Modellen fås selvfølgelig også med 7 års fabriksgaranti / 150.000 km. 

Ny benzinmildhybrid med intelligent manuel gearkasse

Den opgraderede Stonic fås med mærkets nye "EcoDynamics+"-benzinmotor med mildhybridteknologi (MHEV). En 1,0-liters T-GDi-motor og et 48V MHEV-system med et mindre litiumbatteri øger effektiviteten og supplerer motorens drejningsmoment med elektrisk kraft som dermed forbedrer brændstoføkonomien. Batteriet lades løbende op når bilen bremser eller ved motorbremsning.

Den nye motor fås med enten 100 hk eller 120 hk, og takket være et Drive Mode Select-system kan førerne i begge versioner tilpasse deres kørsel med indstillingerne "Eco", "Sport" og "Normal".

EcoDynamics+-modellerne fås med en ny intelligent manuel gearkasse (iMT) som bidrager til en forbedret brændstoføkonomi. I stedet for mekanisk betjening af koblingen foregår betjeningen af koblingen elektronisk og giver mulighed for at "rulle" med standset motor for at øge brændstofeffektiviteten. Systemet fungerer ved hastigheder op til 125 km/t, og motoren genstartes, når føreren træder på speederen, bremsepedalen eller koblingspedalen.

Stonic fås også med det velkendte DCT-automatgear og med almindelige benzinmotorer.

En ny og større skærm på 8" er en af de mest markante ændringer af interiøret i den nye Stonic. Foto: Kia Motors

Flere muligheder for at skille sig ud

Den nye Stonic model byder på ny-designede full-LED-forlygter i et nyt design. Udvendigt kan du vælge to nye lakfarver – Perennial Grey og Sporty Blue. Farvepaletten giver mulighed for at vælge mellem op til ni lakfarver. Desuden giver de nye karrosseri- og tagfarver mulighed for flere kontrastlakeringer. Det kontrastfarvede tag er populært hos Stonic-kunderne, og 33 % af alle de europæiske kunder har valgt den mulighed for at skille sig ud fra mængden.

Nye sikkerhedsteknologier 

Afhængigt af bilens modelniveau får du masser af sikkerhedsudstyr i den opgraderede Stonic. Det gælder blandt andet Forward Collision-Avoidance Assist (FCA) med fodgænger-, køretøjs- og den nyligt lancerede cyklistregistrering, vognbaneassistent (LKA), træthedsregistrering (DAW), Blind-Spot Collision Warning (BCW) og Blind-Spot Collision-Avoidance Assist (BCA), intelligent hastighedsadvarsel (ISLW), intelligent fartpilot (SCC), og Lane Following Assist (LFA). LFA styrer i samarbejde med SCC acceleration, opbremsning og styring i forhold til de forankørende køretøjer og vejforholdene. 

Den opgraderede Stonic kommer til salg omkring årsskiftet.