Med mere end fire millioner eksemplarer siden introduktionen i 1997 er Kangoo indbegrebet af en lille varevogn. Nu præsenteres en helt ny version – eller rettere to helt nye versioner.
Der er godt nyt til landets håndværkere, pizzaudbringere og alle de, der har brug for en lille varevogn. Renault Kangoo kommer nemlig nu i en helt ny udgave – der både tæller en ”luksusversion” og en basisversion. Navnet er Kangoo og Express.
Den nye Kangoo har, udover et helt nyt udseende og et højt kvalitetsniveau, også flere nyskabelser, der gør hverdagen meget nemmere. Blandt andet byder den på Easy Side Access.
Easy Side Access er, som navnet antyder, en opfindelse, der gør det langt nemmere at laste bilen fra siden. Ved at fjerne midterstolpen tilbyder Kangoo Van den største sideåbning på markedet. Åbningen er faktisk dobbelt så bred som forgængere. (1.466 mm)
Det nye Easy Side Access skal gøre det nemmere at komme ind fra siden. Foto: Renault
Nyt design - mere udstyr
Den nye Kangoo fremstår designmæssigt langt skarpere og mere muskuløs end forgængeren. Indenfor er der et helt nyt og funktionelt instrumentbord og mere fralægningsplads. Samtidig er der er nye sæder, der øger komforten - også når man sidder i mange timer ad gangen.
Den nye Kangoo kommer også med EASY LINK multimediesystem, der indeholder helt nye funktioner. Blandt andet Permanent Rear View - digitalt bakspejl. Derudover er der også Trailer Swing Assist, Breake Stability Control og AEBS – Advanced Emergency Breaking.
Den nye Kangoo er tilgængelig i en lang række varianter. Først og fremmest fås den i to længder. Det betyder, at man har et lastrum, der kan variere fra 3.3 til 3.9 m3 i standardlængden og fra 4.2 – 4.9 m3 i den lange version. Derudover fås den med diesel – med og uden automatgear, samt naturligvis også som ren elbil – af hvilke der i øvrigt er solgt knap 50.000 styks siden introduktionen i 2011.
Dokker bliver til Express
Den nye Express er afløseren for den nuværende Dacia Dokker, og har helt samme karakteristika. En robust og moderne varevogn, der byder på det ultimative match mellem pris og praktikalitet.
Espress fås ikke som elbil og fås kun i en længde der rummer mellem 3,3 - 3,7 m3. I Express får man også mulighed for EASY LINK multimediesystem, Rear-View Assist, Blind Spot Warning og parkeringssensorer for og bag.
Selv om de to biler deler samme modelnavn, bygges de hvert deres sted, og på hver deres platform. Kangoo bygges på den franske Maubeuge fabrik – som har produceret Kangoo siden 1997. Express bygges på fabrikken i Tangier. Mens den nye Kangoo bygges på CMF-CD platformen – bygges Express på den hidtidige Dokker platform, der har fået kvalitets- og sikkerhedsmæssige opgraderinger.
Interiøret i den nye Kangoo er væsentligt mere moderne og digital. Foto: Renault
Dacia dropper varevogne
Bag beslutningen om at stoppe med at markedsføre Dokker - og i stedet køre med to versioner af Kangoo - står den enkle forklaring, at Dacia som mærke, med kun en varevogn, ikke har nok spændvidde i LCV-segmentet. Renault derimod, har 120 års erfaring og lederskab i LCV-segmentet i Europa.
I alt er der solgt lige over 546.000 Dacia Dokker siden den blev introduceret i 2012. Til sammenligning har Renault Kangoo solgt knap 4,2 mio. eksemplarer siden 1997 – herunder næsten 50.000 Renault Kangoo ZE, der dermed er klar markedsleder i Europa, når man taler små elektriske varevogne. I Danmark er der solgt 4050 Dokker og 2028 Kangoo – heraf 362 i ZE-versionen.
Dokker og Express forventes på det danske marked i andet eller tredje kvartal 2021. Priserne er endnu ikke tilgængelige.
Renault Kangoo Express erstatter Dacia Dokker. Foto: Renault