Dacia Sandero Stepway 2021 1600 15

Ny Dacia Sandero får stor ros

Dacia Sandero overrasker positivt og får anmelderne til at rose dens design, udstyr og køreegenskaber.

Hansolavsandal
Hans Sandal
·

Tredje generation af Dacia Sandero og Dacia Sandero Stepway er netop præsenteret for pressen og får allerede flotte ord med på vejen. Den er fyldt med ny teknologi, og bygger på samme platform som den nye Renault Clio og Renault Captur. Bilen forventes klar til prøveture hos forhandlerne fra uge 10.

Der er mange ting, der er ens mellem den nye Sandero og Sandero Stepway – men designet er ikke et af dem. Stepway er 37 mm højere end den almindelige Sandero, og er endnu mere forskellige fra forgængeren end Sandero. Den er blevet mere rå at se på, og så har den blandt andet et smart system, hvor tagrælingen med et snuptag kan konverteres til tagbøjler. 

Den nye Sandero har omtrent samme mål som forgængeren – nemlig 4.088 meter, men så holder lighederne også op. Den nye Sandero er sænket med 10 mm foran og 20 mm bagtil. Det har betydet mindre luftmodstand – hele 11 % mindre end forgængeren – hvilket også betyder lavere brændstofforbrug. 

Bilen har fået en helt ny Y- formet lyssignatur – både foran og bagved - og så har den fået nye, væsentligt bedre og smartere dørhåndtag. Indenfor er der blevet mere skulderplads, og med hele 42 mm mere knæplads er bilen den i klassen med mest benplads. Også aflægningsplads er der blevet mere af – nemlig plus 2.5 liter. Samtidig er bagagerummet vokset med 8 liter – så det nu sluger 328 liter.


Den nye Sandero Stepway er 37 mm højere end den almindelige Sandero og har fået nogle smarte tagbøjler som kan lægges ned. Foto: Dacia

Nyt interiør højner kvaliteten

I den nye Sandero er der tale om en komplet nydesignet kabine, der med få undtagelser er omtrent ens, uanset om man vælger Sandero eller Stepway versionen.
Det betyder, at der er helt ny instrumentering der ergonomisk er placeret langt bedre. Der er også kommet højde- og længdejusterbart rat, og der er armlæn med indbygget aflægningsplads. Der er som noget helt nyt blandt andet også nøglefri adgang og aircondition.

Sikkerhed fra Clio og Captur

Sikkerhedsmæssigt er Sandero også lysår foran den forrige generation. Den bygger på samme platform som den nye Renault Clio og den nye Renault Captur.
Det betyder blandt andet seks airbags som standard, Autonomous Emergency Braking (automatisk nødbremse), blind spot warning, hill start assist og en mængde nye teknologiske landvindinger. Udover naturligvis, at den passive sikkerhed er hævet væsentligt, da selve platformen og karosseriet er forstærket vitale steder.

På infotainmentsiden er der tre forskellige muligheder. Basisversionen har mediadisplay. Det vil groft sagt sige, at man benytter sin telefon som radio/navigation mm. Ved hjælp af en app man downloader, kan man styre alt fra bilens kontrolfunktioner på rattet. Det er samme system, som blev introduceret tilbage i Twingo, og der er en speciel holder i bilen til dette.

Næste system hedder Media Display. Her har man en 8 tommer touchskærm med DAB-radio og med Android Auto og Apple Carplay. Men uden indbygget navigation – også her kan man anvende sin telefon. Største system er Media Nav systemet med en 10-tommers skærm med indbygget navigation.


Interiøret i den nye Sandero er højnet markant og er blevet meget mere moderne. Foto: Dacia

Diesel er død

På motorsiden er diesel droppet, og der er to motorer til rådighed. Begge er 90 hk turbomotorer. Den ene er med seks trins manuelt gear – den anden model er med et CVT trinløst automatgear. Den med manuelt gear har et forbrug på lige knap 19 km/l, mens CVT-gearkassen betyder en smule højere forbrug – nemlig omkring 17 km/l.

To udstyrsversioner

Sandero og Sandero Stepway kommer i to udstyrsvarianter – Essential og Comfort. Essential har som standard blandt andet fuld LED lygter, Autobreake, aircondition og Radio med DAB. Comfort har højde og dybdejusterbart førersæde, elektriske sidespejle i karosserifarve, parkeringssensorer, mediadisplay med fire højtalere og de smarte tagbøjler.


Stepway er 17.000 kroner dyrere end den almindelige Sandero. For den pris får du en højere og mere rå bil - men motor og interiør er det samme. Foto: Dacia

Startpris på bare 122.990 kr.

Priserne begynder ved 122.990 kr. for Sandero Essential med 90 hk manuel gearkasse. Ønsker man Comfort versionen er prisen 139.990 kr. Ønsker man versionen med CVT-gearkasse koster den 161.990 kr. da den udelukkende fås i Comfort udgaven.

Sandero Stepway starter ved 149.990 kr. for Essential versionen med 90 hk manuel og 164.990 kr. i Comfort versionen. Ønsker man CVT-gearkassen koster bilen 186.990 kroner, da den udelukkende fås i Comfort-udgaven.

Sandero og Sandero Stepway har som alle Dacia tre års garanti/100.000 km.