Den rummelige og velkørende SUV, Mazda CX-5, er den mest solgte Mazda-model – både i Danmark og resten af verden. Den er foreløbigt solgt i mere end 3,2 millioner eksemplarer, siden første generation blev introduceret i 2012.
Nu får anden generation af den populære Mazda-model en opdatering med blandt andet et nyt infotainmentsystem samt optimerede motorer og gearkasser. Samtidig indføres et helt nyt modelprogram på det danske marked. Priserne begynder fra 300.000 kr. og den kan privatleases fra 3.395 kr.
Nyt Mazda Connect infotainmentsystem, optimeret teknik
Udover en større skærm (10,25”) med bedre opløsning og en optimeret betjeningslogik udstyres alle nye CX-5 med Connected Services. Det betyder, at man via sin smartphone og en MyMazda App får adgang til en række funktioner samt informationer om bilens tilstand.
Kabinen har fået en opdatering med ny og større skærm og app-tilslutning. Foto: Mazda
Standardudstyr på højt niveau
I forbindelse med den generelle opdatering indfører Mazda i Danmark et nyt modelprogram med tre udstyrsniveauer: Sense, Sky og Cosmo. Udstyrsmæssigt hæves barren betragteligt, idet det laveste udstyrsniveau ikke fortsætter i det nye modelprogram. Det betyder, at CX-5 Sense har udstyr som Full LED-forlygter, varme i forsæder og rat, 17” aluminiumsfælge, parkeringssensorer for og bag og Apple CarPlay/Android Auto. Standard er også en sikkerhedspakke bestående af dynamisk kurvelys, Smart City Brake Support med fodgængerregistrering, Blind Spot Monitoring System (BSM), Rear Cross Traffic Alert (RCTA), High Beam Control (HBC) og Lane Keep Assist (LKA).
Går man et niveau op til CX-5 Sky får man desuden head-up-display i forruden, el-betjent bagklap, 19” aluminiumsfælge og et 360° kamera. Vælger man højeste udstyrsniveau, Cosmo, suppleres udstyrslisten blandt andet med sorte eller hvide lædersæder, elektrisk justerbare forsæder med ventilation, adaptiv fartpilot, BOSE audiosystem med 10 højttalere og adaptive full LED-forlygter.
To benzinmotorer og en dieselmotor
Opdateringen omfatter også optimerede motorer og gearkasser, der giver lavere brændstofforbrug, mere spontane reaktioner på speederbevægelser og hurtigere gearskift. Man kan vælge mellem to benzinmotorer, en 2,0-liters med 165 hk og en 2.5-liters med 194 hk. 2.0-liters motoren kan kombineres med en 6-trins manuel gearkasse eller en 6-trins automatisk gearkasse, mens 2.5-liters motoren kun fås med den automatiske gearkasse.
Fortsat i programmet er også den kraftigste variant af Mazdas 2.2-liters dieselmotor med 184 hk, der som noget nyt også kan kombineres med forhjulstræk i stedet for kun firehjulstræk. Det er med til at reducere vægten og brændstofforbruget. Til den forhjulstrukne variant kan man vælge mellem den manuelle og den automatiske gearkasse, mens den firehjulstrukne altid har automatgear.
CX-5 ligner til forveksling sig selv. Men især på pris, standardudstyr, infotainment og motor er der sket ændringer. Foto: Mazda
Priser fra 300.000 kr., privatleasing fra 3.395 kr.
Den opdaterede Mazda CX-5 koster fra 300.000 kr. med 2.0-liters benzinmotoren med 165 hk, manuel gearkasse og Sense-udstyr. For yderligere 15.000 kr. kan man opgradere til Sky-udstyret, mens samme bil med højeste udstyrsniveau, Cosmo, koster 340.000 kr. Med 2.5-liters benzinmotor og 2.2-liters dieselmotor har CX-5 altid Cosmo-udstyr. Priserne starter i begge tilfælde ved 410.000 kr.
Ønsker man at privatlease en CX-5, er priserne også yderst rimelige. Med en førstegangsydelse på 24.995 kr. kan man eksempelvis privatlease en CX-5 2.0 Sense for 3.395 kr. om måneden, mens en førstegangsydelse på 14.995 giver en månedlig pris på 3.795 kr. I begge tilfælde gælder priserne ved leasing af bilen i 36 måneder og med 15.000 km om året.