2020 Mazda CX 5 Action 4 5

Mazda sprøjter biler ud på de danske veje

Meget tyder på, at de danske bilkøbere atter har fået øjnene op for Mazda-modellernes mange kvaliteter.

Peter Jensen
·

Meget tyder på, at de danske bilkøbere atter har fået øjnene op for Mazda-modellernes mange kvaliteter, for salget af de japanske biler er gået voldsomt frem på et år - hele 42,6 procent faktisk.

I slutningen af 1980'erne og begyndelse af 1990'erne var Mazda blandt de bedst sælgende bilmærker i Danmark - ikke mindst på grund af modellerne Mazda 323 og Mazda 626.

Sidstnævnte formåede endda at køre med titlen som Årets Bil i Danmark 1993. 

Mazda er i øvrigt det asiatiske bilmærke, der har vundet den kåring flest gange - nemlig tre. Toyota har aldrig vundet Årets Bil i Danmark.

Et mersalg på over 1000 biler

I den seneste snes år har Mazdas markedsandel imidlertid ligget på et niveau, der har placeret mærket i en position uden for top 10, men nu tegner alt til, at der sker noget.


Mazda3 kom i år i en helt ny udgave - og nu er modellen også kommet i en sedan-version. PR-foto

Salgstallene for det første halvår af 2019 viser i hvert tilfælde, at bilmærket kan notere sig en fremgang på næsten 43 procent, sammenlignet med samme periode i 2018.

Ialt blev der trillet 2396 Mazda-modeller ud fra de danske forhandlere i perioden fra 1. januar til 30. juni 2018. Det tal er i år steget til 3417 eksemplarer - altså et mersalg på mere end 1000 biler.

Stor model indtager førsteplads

Det giver Mazda en øjeblikkelig markedsandel på 1,7 procent - og placerer japanerne på en fin 17. plads over de bedst sælgende bilmærker.


Mazda CX-5 er den mest populære model lige for tiden - men den er godt nok også lækker. PR-foto

Den bedst sælgende model er den store Mazda CX-5, som er solgt i 862 eksemplarer. Det er 251 flere end i 2018.

Lige efter kommer Mazda2, som har haft en imponerende fremgang. I første halvår 2018 blev der solgt 212 modeller - det tal er i år steget til 705 styk, svarende til en fremgang på 233 procent.

Flot fremgang til Mazda6

Meget passende er det Mazda3, som indtager tredjepladsen med et salg på 682 enheder, alt imens Mazda CX-3 ender som nummer fire med 639 modeller.

Mazda 6 fik en fremgang på 40 procent og endte i første halvår 2019 med et salg på 466 styk, og dermed tegner disse fem Mazda-modeller sig alle for fremgang i salget.

Eneste malurt er den rappe Mazda MX-5, som trods fejringen af sin 30 års fødselsdag, har noteret sig en tilbagegang i salget. 

(Kilde: DBI-IT)