Kia Stinger Pe My21 Gt Design 34Front

Højere oktantal er lig med flere hestekræfter

Test viser, at din bil får flere hestekræfter, hvis du vælger at putte benzin i tanken med 100 oktan.

Peter Jensen
·

Meldingen fra Bilbasen og flere benzinselskaber er klar: Din bil får flere hestekræfter, hvis du vælger at putte benzin i tanken med 100 oktan. Og hvis der er flere kræfter, er det også muligt at køre lidt længere på literen.

Online-portalen Bilbasen, der er et af landets største sites for handel med brugte biler, har undersøgt, om der overhovedet er nogen grund til at bruge den relativt nye benzintype med 100 oktan.

Flere benzinselskaber er nemlig begyndt at tilbyde netop denne brændstoftype på deres tankstationer, som et supplement til eksempelvis 92, 95 og 98 oktan.

Prisen per liter er noget dyrere, men hvis det omvendt er bedre for bilen og motoren, og måske resulterer i bedre brændstoføkonomi, så kan det jo være, at det i sidste ende bliver en overskudsforretning.

Viser benzinens egenskaber

Men hvad er et oktantal egentlig for noget? Overfor Bilbasen forklarer motorekspert og softwareudvikler hos JR Autoteknik, Peter Herstad, at et oktantal er et standardmål for benzinens egenskaber.


KIA Ceed i stationcarversionen SW var den ene af de modeller, som Bilbasen brugte i benzin-teksten. PR-foto

- Jo højere oktantallet er, desto mere komprimering kan brændstoffet modstå, før det selvantænder. Oktan 92 antænder altså hurtigere end oktan 95 og oktan 100, forklarer Peter Herstad.

Der sidder nogle sensorer i motorblokken, der registrerer, om benzinen selvantænder. Det medfører tændingsbanken, og hvis det sker, så sænker motoren automatisk effekten.

Giver bedre acceleration

- Dermed giver motoren en dårligere ydelse. Så jo højere oktantallet er, desto mere effektiv bliver forbrændingen af benzinen i motoren, forklarer Peter Herstad.

Jo højere oktantal, jo mere komprimering kan benzinen modstå, før den bliver antændt i motoren. På den måde kan du få flere hestekræfter. En mere effektiv forbrænding er lig med en forbedret acceleration samt potentielt en højere topfart.

Hvis oktantallet er for lavt, så vil bilens motor justere tændingen og reducere kompressionstrykket, så man undgår tændingsbanken.

Bilerne får flere hestekræfter

Bilbasen har testet oktan 95 og 100 på to forskellige biler - en KIA Ceed SW og en KIA Stinger GT. Og helt entydigt viser testen, at begge biler får flere hestekræfter med oktan 100.

KIA Ceed er i den testede version fra fabrikken opgivet til at yde 140 hestekræfter. Med 95 oktan i tanken præsterer modellen 148,8 hestekræfter - men med oktan 100 når den helt op på 155,2 hestekræfter.

KIA Stinger GT er opgivet til at yde370 hestekræfter, og det viser testen på oktan 95 også. Forkæles den potente sydkoreaner med 100 oktan leverer den hele 13 hestekræfter flere, end der reelt er betalt for.

En kroner dyrere per liter

Om det så giver tilpas bedre brændstoføkonomi - den del har Bilbasen ikke specifikt testet, selv om bedre ydelse burde give bedre brændstoføkonomi.

- Det er tydeligt, at der er forskel på oktantallet og motorens præstationer. Og hvis jeg havde en KIA Stinger, ville jeg uden tvivl hælde oktan 100 i tanken, fortæller Peter Herstad til Bilbasen.

Hos OK koster den "bedste" benzin cirka en krone mere end 95 oktan-udgaven - eller i runde tal 10 procent over. Dermed kunne man argumentere for, at henholdsvis ydelse/præstationer og brændstoføkonomi også bør være ti procent bedre.

Endnu bedre effekt på tyske biler

- Nu har vi testet på to sydkoreanske modeller, men jeg vil vove at påstå, at hvis man tester en moderne tysk turbomotor med direkte indsprøjtning, så vil forskellen være endnu større, da de tyske motorer generelt er mere oktan-følsomme. Så hvis du gerne vil have det bedste ud af din bil, så er det ikke på benzinen, du skal spare, siger Peter Herstad fra JR Autoteknik.

Læs hele testen her - og læs i øvrigt mere om oktan 100 på OK's hjemmeside, der også henviser til Bilbasen-testen.