2021 FORD S MAX GALAXY RANGE 01

Ford S-Max og Galaxy får ny hybridmotor

Ford S-Max og Galaxy bliver moderniseret med en ny motor med hybridteknologi som udleder mindre og kører længere på literen.

Hansolavsandal
Hans Sandal
·

Ford løfter sløret for de nye hybridvarianter af S-MAX og Galaxy, der lander med hybride drivlinjer (med automatgear) og optimeret brændstoføkonomi uden at gå på kompromis med hverken rummeligheden eller komforten. Begge nye modeller kan bestilles nu.

Ford har gjort den nye S-MAX Hybrid (fuldhybrid) mere brændstoføkonomisk uden at give afkald på den rummelighed, fleksibilitet og de sportslige køreegenskaber, som S-MAX er kendt for.

Drivlinjen består af en 2,5-liters Atkinson-benzinmotor, en elmotor med startergenerator, et litiumbatteri på 1,1 kWh samt den nyeste udgave af Fords power-split-gearkasse. S-MAX Hybrid udleder op til 10 procent mindre CO2 end den tilsvarende EcoBlue-dieselvariant. Elektriciteten anvendes til enten at understøtte benzinmotorens brændstofeffektivitet eller til at give støjsvag og ren eldreven kørsel på kortere strækninger. Opladning af batteriet sker automatisk via benzinmotoren og via regenerativ indsamling af energi ved nedbremsning eller under kørsel.

Bilens regenerative bremseteknologi fanger op til 90 procent af den energi, der normalt går tabt under bremsning, og anvender den til at oplade batteriet. Strømmen sendes til elmotoren, der selvstændigt kan drive forhjulene. Motoren kan også klare kortere strækninger på ren el. Motorerne yder tilsammen 190 hk og giver en brændstoføkonomi fra 15,6 km/l og en CO2-udledning fra 146-147 g/km (WLTP). 0-100 km/t klares på 9,8 sekunder, mens en redesignet startergenerator sørger for at levere glidende skift mellem kørsel på benzin, ren el og en kombination af begge. 

Ingen ændringer af pladsen

S-MAX Hybrid går hverken på kompromis med rummeligheden eller fleksibiliteten. Uanset om man vælger 5 (standardudstyr) eller 7 sæder (ekstraudstyr), er S-MAX Hybrids litiumionbatteri med 60 celler placeret i bunden af karosseriet i en stødabsorberende og vandtæt kasse, som både beskytter batteriet og frigiver mest mulig plads indvendigt.

Sæderne kan nemt justeres, så de giver helt op til 2.200 liter bagagerumsplads bag første sæderække. Den maksimale anhængervægt lyder på 1.500 kg for varianten med 7 sæder og 1.700 kg for varianten med 5 sæder.


Udefra er det ikke meget nyt at se på den nye S-Max Hybrid. Det er mest motor og teknologi inde i bilen. Foto: Ford Motor Company

Samme design - mere teknologi

S-MAX Hybrid kommer med et væld af Fords nyeste førerassistanceteknologier, der gør hver køretur til en leg. 10” digitalt display i instrumenteringen giver overblik over kørselsmønster og brændstoføkonomi, mens teknologien Brake Coach hjælper med gradvis nedbremsning for at indsamle mest mulig opladningsenergi til batteriet.
Alle passagerer i S-MAX kan være online under kørsel via bilens indbyggede FordPass Connect-modem (standardudstyr). FordPass Connect giver derudover fjernbetjente funktioner såsom (op)låsning af bildøre, overblik over bilens generelle status, lokalisering af bilen samt Fords Local Hazard Information, der advarer om eventuelle farer i nærområdet på vejen forude.


Kabinen i S-Max Hybrid ligner også sig selv. Men læg mærke til den nye automatiske gearvælger, der er den samme som i bl.a. Focus og Kuga. Foto: Ford Motor Company

Priser og udstyr

S-MAX Hybrid kommer i to udstyrsvarianter; den komfortable Titanium og den sportslige ST-Line.

S-MAX Hybrid Titanium koster fra 427.280 kr. Den er rigt udstyret som standard med bl.a. SYNC 3 med 8” touchskærm, navigation, DAB+ og Apple CarPlay, 17” alufælge, LED-kørelys og LED-baglygter, 2-zoners automatisk klimaanlæg, fartpilot med intelligent fartbegrænser, nøglefri adgang og start, vognbaneassistent, parkeringssensor for og bag, rat og gearknop i læder, opvarmet rat og forrude, opvarmede forsæder, elbetjente, opvarmede og foldbare sidespejle, 230V-udtag, forsæder i sportsdesign med lændestøtte, flyborde bag forsæder, elruder for og bag og automatisk nedblænding af fjernlys.

Standardudstyret i ST-Line-varianten tilbyder (udover Titanium-udstyr) 18” alufælge, sportslook med bl.a. Body Styling Kit med bagspoiler og sportsundervogn, mørktonede ruder, sæder i dellæder med Miko-ruskind og røde syninger, 10-vejs eljusterbare forsæder med memory-funktion til førersædet, perforeret læderrat med røde syninger samt røde syninger i døre, måtter og centerkonsol. Priserne på S-MAX Hybrid ST-Line starter fra 477.230 kr.

Ekstraudstyr – introtilbud på X-pakke

Af ekstraudstyr til S-MAX Hybrid tilbyder Ford bl.a. 3. sæderække til 18.740 kr. til begge udstyrsvarianter. Ford tilbyder også en Businesspakke, der for blot 7.503 kr. oveni til begge udstyrsvarianter giver Pre-Collision Assist, semiautomatisk parkeringssystem og bakkamera.

Den omfattende X-pakke indeholder hele Businesspakken og derudover adaptiv fartpilot, håndfri elbagklap, adaptive LED-forlygter, frontkamera, Sony-audiosystem og Blind Spot Information System (BLIS) med Cross-Traffic Alert. Den tilbydes som et introtilbud til begge udstyrsvarianter af S-MAX Hybrid til blot 10.000 kr. (normalpris 46.480 kr.).

Ford Danmark forventer, at den mest populære variant af S-MAX Hybrid bliver Titanium-versionen med X-pakken.


Galaxy Hybrid ligner også sig selv udenpå. Igen er det motor og teknologi inde i bilen der er de store forskelle. Foto: Ford Motor Company

Ny Galaxy Hybrid

For første gang tilbyder Ford også en fuldhybridvariant af Galaxy. Galaxy Hybrid har samme avancerede benzin-elektriske drivlinje på 190 hk som S-MAX Hybrid, der giver optimeret brændstoføkonomi og en endnu mere komfortabel køreoplevelse. Den 7-sæders familiefavorit tilbydes i udstyrsvarianten Titanium med en brændstoføkonomi fra 15,4-15,6 km/l, en CO2-udledning fra 148-149 g/km og en acceleration fra 0-100 km/t på 10,0 sekunder.

Galaxy Hybrid giver ligesom S-MAX Hybrid ikke afkald på sine praktiske og rummelige egenskaber, da den rummer helt op til 2.339 liter bagagerumsplads bag første sæderække. Med alle 7 sæder i brug rummer den 300 liter.

Prisen på Galaxy Hybrid Titanium starter fra 501.440 kr. og tilbyder en perlerække af standardudstyr som SYNC 3 med 8” touchskærm, navigation, Apple CarPlay, DAB+ og 8 højtalere, 7 sæder med Easy Fold-funktion til 3. sæderække, nøglefri adgang og start, parkeringssensor for og bag, vognbaneassistent, skiltegenkendelse, 17” alufælge, LED-kørelys, LED-tågeforlygter med drejefunktion, automatisk nedblænding af fjernlys og regnsensor, rat og gearknop i læder, opvarmet rat og forrude, opvarmede forsæder, fartpilot med intelligent fartbegrænser, elbetjente, opvarmede og foldbare sidespejle, 230V-udtag, forsæder i sportsdesign og flyborde bag forsæder.

f ekstraudstyr til Galaxy Hybrid tilbyder Ford også Businesspakken med Pre-Collision Assist, semiautomatisk parkeringssystem og bakkamera for 7.500 kr.

Ligesom med S-MAX Hybrid tilbydes også X-pakken, der ud over Businesspakken indeholder adaptiv fartpilot, håndfri elbagklap, adaptive LED-forlygter, frontkamera, Sony-audio og Blind Spot Information System med Cross-Traffic Alert. X-pakken til Galaxy Hybrid fås ligeledes til en intropris på bare 10.000 kr. (normalpris 46.050 kr.).

Både Ford S-MAX Hybrid og Ford Galaxy Hybrid kan bestilles hos Bjarne Nielsen nu. De første biler forventes leveret til kunder i maj.