På et pressemøde i USA præsenterede Ford natten til mandag dansk tid deres længe ventede elbil Mustang Mach-E, der som navnet antyder er inspireret af deres ikoniske sportsvogn Mustang.
Ifølge Ford er bilen udviklet ud fra de klassiske Mustang-dyder som frihed, fremdrift, performance og oprør, og Ford har store forventninger til deres nye elbil.
- Ford Motor Company er stolt over at kunne præsentere Ford Mustang Mach-E, der slår ned i markedet som et lyn fra en klar himmel, ligesom Ford T gjorde det i sin tid, udtaler virksomhedens bestyrelsesformand, Bill Ford.
Mustang Mach-E genkendes som en del af Mustang-familien med designmæssige signaturtræk som den lange og kraftige kølerhjelm, linjerne langs siden, de aggressive forlygter og de karakteristiske tredelte baglygter.
Her ses tydeligt de tredelte lygter, der er kendetegnende for Mustang. Foto: Ford Europe
600 km på en opladning
Mustang Mach-E vil kunne fås i både baghjuls- og firehjulstrukne udgaver med enten standard (75,7 kWh ) eller udvidet batterirækkevidde (98,8 kWh). Den baghjulstrukne model med udvidet batteri har en rækkevidde på op til 600 km målt efter den nye og strengere WLTP-norm. Firehjulstrukne modeller med udvidet batteri vil yde 337 hk og have et drejningsmoment på 565 Nm.
Ford vil også tilbyde elbilen i en særlig performance-udgave ved navn Mustang Mach-E GT, der vil kunne klare 0-100 km på under 5 sekunder og have omkring 465 hk. Mustang Mach-E GT kommer til Danmark fra midten af 2021.
- Mustang Mach-E er blandt de mest spændende biler, Ford nogensinde har skabt. Den er specialbygget og kører på ren el, men er stadig en umiskendelig Mustang, og den vil lande på det helt rigtige tidspunkt for vores europæiske kunder, udtaler Stuart Rowley, Ford Europas præsident.
Man kan sagtens fornemme, at den nye Mach-E udspringer af Mustang-familien. Foto: Ford Europe
Masser af nyheder
Mustang Mach-E kommer med et nyt og opdateret SYNC-infotainmentsystem. Systemet vil anvende machine learning til at huske førerens foretrukne kørestil, som over tid optimerer og personliggør bilens køredynamik via over-the-air-opdateringer.
Den helt nye SYNC kommer med en stor 15,5” skærm og en simpel brugerflade, der er fri for komplicerede menuer og er nemmere at betjene med både touch- og strygebevægelser samt stemmestyring. Derudover vil det være nemmere end nogensinde at bruge systemets navigation og tilslutte sin smartphone med introduktionen af trådløs tilkobling, som er kompatibel med Apple CarPlay og forberedt til Android Auto.
Mustang Mach-E vil som noget helt nyt også introducere en telefonnøgleteknologi (’Phone as a Key’), der via Bluetooth kan registrere ejerens smartphone inden for en vis afstand og automatisk låse bilen op og starte motoren, uden at mobilen skal findes frem. En backup-kode kan indstilles på et tastatur i bilens B-søjle for at låse den op, mens en separat kode ligeledes kan indstilles i kabinens touchskærm for opstart i tilfælde af, at smartphonen løber tør for strøm.
Et nyt SYNC-system med en kæmpe 15,5" skærm skal udgøre bilens hjerte. Foto: Ford Europe
Mustang med plads
Batteriet i den en nye Mach-E er placeret i undervognen og giver mulighed for mere rummelighed. Fords designere har under udviklingen af Mustang Mach-E arbejdet tæt sammen med kunder for at forstå, hvordan de foretrækker at udnytte den ekstra kabineplads, som en elbil kan tilbyde. Mustang Mach-E er derfor designet med SUV-proportioner med plads til fem voksne passagerer.
Mustang Mach-E gemmer også på på en overraskelse lige under kølerhjelmen: Et frontplaceret opbevaringsrum på 100 liter, som nemt rummer eksempelvis en kabinekuffert. Afløbet i bunden gør også rummet til et ideelt sted at opbevare vådt og beskidt sportsudstyr, vandrestøvler og lignende.
Ud over det frontplacerede opbevaringsrum kommer elbilen med et bagagerum på 402 liter. Slår man bagsæderne ned, har Mustang Mach-E 1420 liters opbevaringsplads.
Det ser ud til, at den nye Mach-E bliver rummelig på trods af sit sporty ydre. Foto: Ford Europe
Stort ladenetværk
Elbilsejere foretager 80 procent af deres opladninger derhjemme. Derfor fås bilen også med en såkaldt wallbox hjemmeladerløsning, der lader med ca. 62 km i timen. Et almindeligt strømstik vil give den 35 km rækkevidde i timen.
Ford er også både medstifter og partner i IONITY-konsortiet, der forventer at anlægge 400 lynladestationer fordelt over Europa inden udgangen af 2020. Disse særlige ladestationer tilbyder kraftigt reducerede opladningstider og er ideelle til langdistancerejser. Med lynopladning på 150 kW kan en Mustang Mach-E med udvidet batterirækkevidde og baghjulstræk oplade 93 km rækkevidde på blot 10 minutter. Mustang Mach-E med standard rækkevidde anslås at kunne lade op fra 10 til 80 procents batteri på ca. 38 minutter ved en lynladestation.
Prisen på grisen (og lancering)
Ifølge Ford Danmarks beregninger vil den nye Ford Mustang Mach-E ende på en startpris på omkring 452.000 kroner med det mindste batteri på 75 kWh og baghjulstræk. Vi må dog væbne os med tålmodighed, før vi får mulighed for at prøvekøre og købe det nye vidunder i Danmark. Ford Mustang Mach-E introduceres i Europa fra sommeren 2020 og får dansk lancering fra december 2020.
Den nye Mustang Mach-E er tydeligvis inspireret af de populære SUV'er. Foto: Ford Europe.