M3 Ny4

Endelig: Nu kommer den nye Mazda3

Den nye Mazda3 skiller sig klart ud fra mængden af biler i det såkaldte C-segment.

Peter Jensen
·

Den nye Mazda3 skiller sig klart ud fra mængden af biler i det såkaldte C-segment - også kendt som Golf-klassen. Det skyldes ikke mindst det opsigtsvækkende design, som bygger videre på Mazdas prisbelønnede designsprog "KODO – Soul of Motion". I første omgang kommer modellen som femdørs hatchback - senere følger en sedan-udgave.

Om kort tid kan din lokale Bjarne Nielsen/Mazda-forhandler præsentere den første model i en helt ny generation af biler. Sådan forholder det sig nemlig med den nye Mazda3, der har Danmarkspremiere i weekenden den 23. og 24. marts 2019.

Det prisbelønnede designsprog ”KODO – Soul of Motion” er taget til nye højder i den kommende Mazda3, og resultatet er en sportslig og emotionel femdørs hatchback samt en elegant og sofistikeret firdørs sedan. 

I første omgang kommer hatchback-modellen i forbindelse med premiere-weekenden - men i løbet af maj bliver sedan-udgaven introduceret. 

Logisk og overskuelig

Udover det spektakulære og iøjnefaldende design er Mazda3 også kendetegnet ved et logisk indrettet og meget overskueligt interiør med et højt kvalitetsniveau, samt en både dynamisk og komfortabel fremfærd.

Og som vi kender det fra de øvrige modeller i Mazdas fine flåde, så har også den nye Mazda3 et uset stort omfang af standardudstyr.

Interiørmæssigt har Mazda lagt stor vægt på at skabe en behagelig atmosfære med så få forstyrrende elementer som muligt. Det betyder, at hele instrumentbordet er meget overskueligt, og at alt kan betjenes og aflæses let og ubesværet.

Har skabt en helt ny bil

Med Mazda3 er det lykkedes Mazda at skabe en bil, der både tilfredsstiller dem, der har en sportslig kørestil og dem, der først og fremmest lægger vægt på komfortabel og støjsvag kørsel.

Til det formål har Mazda udviklet en helt ny teknisk basis, som dels er stivere til gavn for køreegenskaberne og sikkerheden men som også giver mulighed for at isolere bedre mod den støj, der opstår under kørslen.

Dertil kommer en undervogn, der rammer et perfekt kompromis mellem dynamik og komfort.

Til køreoplevelsen bidrager også de to motorer, der er tilgængelige fra starten: en 2.0-liters benzinmotor, Skyactiv-G, med 122 hestekræfter og en 1.8-liters dieselmotor, Skyactiv-D, med 116 hestekræfter. De kan begge kombineres med en sekstrins manuel eller sekstrins automatisk gearkasse.

Helt nye udstyrsniveauer

Benzinmotoren er udstyret med cylinderdeaktivering og et M Hybrid-system, der assisterer motoren i visse situationer og giver en næsten umærkelig genstart af motoren, når stop-/startsystemet er i funktion.

For at markere, at Mazda3 er den første bil i en helt ny generation, får de forskellige udstyrsniveauer nye betegnelser: Sense, Sky og Cosmo.

Sense markerer basisudstyret, men der er ikke noget basalt over det. Mazda3 Sense er nemlig som standard udstyret med head-up-display i forruden, navigation, full LED-forlygter, delvis digital instrumentering, adaptiv fartpilot, Apple CarPlay, infotainmentsystem med 8,8” split screen, 16” aluminiumsfælge, lys- og regnsensor og meget mere.

Hertil kommer et næsten komplet sikkerhedsudstyr med blandt andet automatisk nødbremse med fodgængergenkendelse, vejbaneassistent, blindvinkelalarm, fjernlysassistent og skiltegenkendelse.

En alenlang liste af overflod

Går man et trin op, får man en Mazda3 Sky med udstyr som 18” aluminiumsfælge, varme i viskernes hvileposition, nøglefri adgang, bakkamera, varme i rattet, automatisk nedblændeligt bakspejl og automatisk 2-zone klimaanlæg.

Den bedst udstyrede model hedder Mazda3 Cosmo, og i den får man yderligere avancerede sikkerhedsfunktioner. Blandt andet advares man om biler, der kommer fra en af siderne, når man eksempelvis kører ud fra en sidevej med dårlige oversigtsforhold.

Den adaptive fartpilot får tillige en funktion, der gør, at bilen selv holder sig inden for vejstriberne og følger den forankørende bil ved køkørsel. Mazda3 Cosmo har også sort læderindtræk, elektrisk indstillelige forsæder, et Bose Sound System med 12 højttalere og et 360° kamera.

Et varieret modelprogram 

Priserne er så småt lagt fast, og benzin-udgaven af Mazda3 koster henholdsvis 250.000 kroner, 262.000 kroner og 287.000 kroner, alt efter om udstyrsniveauet hedder Sense, Sky eller Cosmo.

Diesel-varianten fås som udgangspunkt udelukkende i versionerne Sky og Cosmo - og her er priserne henholdsvis 274.000 kroner og 299.000 kroner.

Priserne er ens for femdørs hatchback og firdørs sedan. Vil du til gengæld udstyre din Mazda3 med automatgear, så er merprisen 22.000 kroner.

Læs mere om den nye model her - og kontakt vores nærmeste Mazda-forhandler her, så du kan få dig skrevet op til en prøvetur.