Dacia Sandero Stepway 2021 1600 15

Dacia øger salget i første halvår 2022

Dacia leverer flotte salgstal for første halvår 2022. Med en stigning på 5,9% i forhold til sidste år er Dacia det eneste ud af 20 europæiske bilmærker med vækst.

Mette Munk Nielsen
·

Dacia har solgt 277.885 biler det første halvår i 2022, og det er en stigning på 5,9% i forhold til sidste år. Som eneste europæiske mærke oplever Dacia vækst, og det er alle modeller, der sælger. 

Bilbranchen oplever generelt problemer med faldende salg, stigende priser og leveringsproblemer, men Dacia er undtagelsen. Salgstallene for første halvår 2022 taler sit tydelige sprog, og her har Dacia øget salget med 5,9% i forhold til første halvår 2021. 

Salget skyldes ikke en enkelt bestseller, men det er alle modeller, som vækster. Den bedst sælgende er fortsat Dacia Sandero med 112.000 solgte biler i første halvår 2022. En stigning på 1,8% i forhold til året før. Herefter kommer Dacia Duster med et salg på 99.000 enheder, som er en stigning på 5,5%. 

Det cementerer de to bilers status på det europæiske bilmarked, hvor Dacia Sandero siden 2017 har været den bedst sælgende bil til private, mens Dacia Duster siden 2018 har været den bedst sælgende SUV til private. 

Dacia Sandero 2021 1600 09

Dacia Sandero er den mest solgte bil fra Dacia i første halvår 2022. Foto: Dacia

Fuldelektrisk Dacia Spring i top tre 

Den nye fuldelektriske Dacia Spring har også sat sit præg på elbilsmarkedet, hvor der siden nytår er blevet solgt 5000 enheder om måneden. Det gør, at den er i top tre over mest solgte elbiler til private. 

Dacia Jogger, der på markedet i Danmark i foråret, har også fået en god start med et salg på 21.700 stk. Der er dog lagt yderligere ordre på Jogger, som runder et salg på mere end 50.000 enheder, hvis man tager dem med. Hele 64% er med højeste udstyrsniveau. 

2020 Dacia SPRING Show Car

Fuldelektriske Dacia Spring er i top tre over mest solgte elbiler til private i Europa. Foto: Dacia

Dacia er 3. mest solgte bilmærke i Europa til private

Dacia er med sine salgstal den 3. mest solgte bil til private i hele Europa. Det skyldes både, at Dacia formår at hente kunder fra andre mærker og samtidig fastholder nuværende Dacia-ejere.

75% af Dacia-købere ejede før et andet bilmærke, mens 64% af alle Dacia-ejere køber en Dacia igen, når der skal skiftes bil. 

Nyt Logo Dacia Udvalg

Dacia formår at hente nye kunder og fastholde dem, der allerede ejer Dacia, så næste bil også bliver en Dacia. Foto: Dacia

Stort potentiale i Danmark for at øge salget

Salgstallene i Danmark er ikke ligeså gode for Dacia som på europæisk plan. Der er derfor gode vækstmuligheder på det danske marked.

- De imponerende europæiske salgstal for Dacia understreger det kæmpe potentiale mærket har. Herhjemme har vi indtil nu ikke indfriet dette, men det er en klar prioritet, at Dacia skal have en betydelig mere fremtrædende rolle på det danske marked, end det har nu, siger Country Managing Director Mikkel Sort fra RN Danmark, der står for import og distribution af Renault og Dacia i Danmark.

Find din nye brugte Dacia her

Dacia

Læs flere nyheder i vores Bilmagasin