BN Kursus Samlet 1 Low BN WEB

Bilkoncern sendte cheferne i skole

En række afdelingschefer i Bjarne Nielsen-koncernen har netop bestået et halvandet år langt kursusforløb.

Peter Jensen
·

En række afdelingschefer fra  Bjarne Nielsen-koncernen har netop bestået et halvandet år langt kursusforløb, hvor det overordnede mål har været at få endnu mere ud af deres ledelse i hverdagen.

Der var sved på panden og sommerfugle i maven hos flertallet af de afdelings-, salgs- og værkstedschefer, der forleden var til eksamen i Bjarne Nielsen-koncernens hovedkvarter i Herning.

Gennem det seneste halvandet år har i alt 11 chefer fra en række af bilhusene i koncernen brugt både arbejds- og fritid på at følge et forløb, som coach Lars Rasmussen fra Mindness.dk har stået i spidsen for. Et forløb, som har haft til formål at få deltagerne til at tænke og agere anderledes - til at blive bedre ledere.

- Min grundtanke er, at hvis vi mennesker forstår, hvordan vi selv og andre fungerer, så kan vi øge vores lederskab markant. Tag for eksempel hvis du har fået en ny mobiltelefon. Hvis du skal have den til at fungere optimalt, så kan det faktisk godt betale sig, at du sætter dig ned og bruger tid på den, forklarer Lars Rasmussen, der i mange år har levet af at inspirere og vejlede ledere både i det private erhvervsliv.

Chefen skal se sig selv i spejlet

Eksemplet med mobiltelefonen er måske noget forenklet, men budskabet fra den erfarne coach er ikke til at tage fejl af.

- Jeg har en grundlæggende tro på, at når ledere bedriver god ledelse, så kan man i længden ikke undgå at skabe gode resultater. Hvis en leder ikke får de resultater, som med rimelighed er forventet, så skal han eller hun kigge i spejlet, i stedet for at se ud ad vinduet. Hvis det går skidt, er det så fordi, de forkerte er ansat, spørger Lars Rasmussen retorisk.

Han tror helt grundlæggende på, at en virksomheds succes skabes igennem god ledelse - for gennem gode ledere kommer gode medarbejdere.

Et af de bedste forløb

- Vi bør altid vaske trapperne oppefra og ned, og det er der en grund til. Hvis man vil have gode resultater i sit firma eller på sit hold, så start med at se på, hvordan der drives ledelse, anbefaler Lars Rasmussen.

Bjarne Nielsen-koncernen huser samlet set over 500 medarbejdere, der blandt andet er fordelt i de ti bilhuse, som udgør selve Bjarne Nielsen A/S-delen af koncernen. De 11 kursusdeltagere repræsenterer en håndfuld af bilhusene - og der er bred enighed om, at kurset har været både lærerigt, givende og tankevækkende.

- Det er helt klart et af de bedste forløb, som jeg har været med til, fortæller Klaus Grud Kjer, der er lager- og værkstedschef i bilhuset i Herning, hvor tæt på 50 medarbejdere har deres daglige gang.

Processen blev indledt med psykologsamtaler og adfærdstest.

Har lært at flytte sig

- Det var rigtig godt, fordi det gav Lars Rasmussen en idé om, hvem vi hver især er. Jeg følte meget tidligt i processen, at han virkelig kendte mig, og at han havde et indgående kendskab til, hvor jeg stod henne rent fagligt, forklarer Klaus Grud Kjer, der har været en del af Bjarne Nielsen-koncernen i mere end 20 år.

Ifølge ham var Lars Rasmussen god til at komme helt ind i basis af den enkelte person. Til at se, hvordan den enkelte kursusdeltager agerer både som privatperson og fagligt.


Der blev debriefet og drukket champagne efter endt eksamen - og kursusleder Lars Rasmussen (stående midt i billedet) gav et par ord med vejen over for kursisterne.

- En af de ting, som jeg har lært i denne lange proces, det er at blive bedre til at hjælpe hver enkelt medarbejder til at flytte sig. Og det kan jeg, fordi jeg selv har lært at flytte mig, understreger Klaus Grud Kjer.

Han prøver at holde fast i de ting, som han er blevet podet med gennem hele processen, der har været afviklet i løbet af de 18 måneder.

Mange er begyndt at tænke anderledes

- Jeg kan virkelig mærke, at det er nemmere at motivere mine medarbejdere, når jeg investerer noget tid i det. Det kommer godt igen, og det er med til at løfte hele koncernen. Vi skal have det bedste ud af hver enkelt person her i virksomheden. Det er faktisk indbegrebet af det, som vi har lært, pointerer Klaus Grud Kjer.

For Lars Rasmussen har det været tydeligt, hvordan forløbet har været medvirkende til, at mange af deltagerne er begyndt at tænke anderledes.

- Det er rigtig godt, for det var bestemt ikke givet på forhånd. Det er jo ikke nogen hemmelighed, at der er en del selvbevidste deltagere i den gruppe, fordi vi taler om folk, der har valgt at tage ledelse af hvert sit bilhus. Og det har været super spændende at følge hvor de lige ville lande, og hvordan de ville lande. Vi har været så heldige, at der på trods af den store selvbevidsthed i gruppen, har været en rigtig god udvikling. Jeg fornemmer helt klart, at vi er endt et sted, som jeg faktisk ikke havde turde håbe på undervejs i forløbet, siger Lars Rasmussen smilende.

Projektet gavner hele koncernen

Han pointerer, at der gerne må blive lidt ”varmt i rummet”, når dialogerne om hvordan man også kan tænke ledelse, skal tages. 

- Der kommer ikke nogen udvikling, hvis du ikke selv er indstillet på at gøre noget. Og på at gøre noget andet end det, som du plejer. Jeg har en grundlæggende tro på, at det, som I har gjort her, det har en effekt, der gavner hele virksomheden. På alle niveauer, understreger Lars Rasmussen.

Han håber, at deltagerne hver især er gået hjem og har fortalt til medarbejderne i de respektive forretninger, at de fremadrettet kan forvente en bedre ledelse.

- Heldigvis valgte den øverste ledelse hos Bjarne Nielsen også at deltage i dette forløb. Det har sikret, at der er kommet en fælles referenceramme mellem direktionen hos Bjarne Nielsen A/S og ledelsen i de bilhuse som har deltaget. Det er min erfaring, at det sikrer en endnu større succes i forhold til den investering, der er gjort, pointerer Lars Rasmussen.

Den øverste ledelse var positiv

Koncernledelsen deler ubetinget den ihærdige coachs opfattelse.

- Vi har jo været med på sidelinjen under hele forløbet, og det er altid fascinerende at opleve, hvordan mennesker kan tage læring ind og ændre måden at gøre tingene på. Det er min klare fornemmelse, at kursisterne har fået en meget større værktøjskasse at gøre med, og jeg er sikker på, at vi også vil oplevelse resultater, som en direkte gevinst oven på denne proces, forklarer Søren Møller Pedersen, der er salgsdirektør i Bjarne Nielsen A/S. 

Samtlige 11 chefer fra koncernen bestod i øvrigt de afsluttende eksaminer, der strakte sig over tre dage, og nu skal læringen gerne forplantes videre ud i koncernens mange grene.

Man kan læse mere om Lars Rasmussens coaching-virksomhed her - og om Bjarne Nielsen A/S her.

Samtlige deltagere i kursusforløbet modtog et fint eksamensbevis for præstationen. Her er de foreviget i Bjarne Nielsens Herning-bilhus. Forreste række fra venstre er eftermarkedsdirektør Carsten Fleischer, salgschef Jimmi Johnsen (Esbjerg), lager- og værkstedschef Klaus Grud Kjer (Herning), afdelingschef Thomas Juhl (Køge) og forrest administrerende direktør Bjarne Nielsen. Anden række fra venstre er afdelingschef Carsten Quist (Hillerød), afdelingschef Jesper Hansen (Esbjerg), salgschef Carsten Furman (Køge) og værkstedschef Jens Christian Anker (Hillerød). Tredje række fra venstre er værkstedschef Holger Küehnel (Birkerød), salgsdirektør Søren Møller Pedersen og afdelingschef Ib Skov (Esbjerg. Bagerst fra venstre er det kursusleder Lars Rasmussen, afdelingschef Poul Gundlach Jørgensen (Herning) og værkstedschef Jesper Laursen (Køge).