2021 Ford E Transit Testing 11

Ny elektrisk Transit udsat for ekstreme forhold

Ford tester deres nye el-udgave af verdens mest solgte varebil Transit, for at sikre, at bilen kan holde til det samme som dens konventionelle søster.

Hansolavsandal
Hans Sandal
·

Overvejer du en elbil har du måske også været bekymret for, hvordan de eldrevne biler klarer sig i blandt andet kulde og frost. Den nye 100% elektriske version af verdens bedst sælgende varebil, Ford Transit, har i 12 uger blandt andet været testet og udsat for ekstreme forhold med al slags vejr.

- Vi tester alle vores varebiler under langt hårdere forhold, end nogen kunde vil være i stand til at udsætte dem for. I den forstand er E-Transit ingen undtagelse. Vi gør dette for at sikre, at kunderne sikkert kan skifte til en elektrisk varebil, og at den er pålidelig, siger Andrew Mottram, Chief Program Engineer E-Transit, Commercial Vehicles i Ford Europa.

Med en række billeder viser Ford, hvor hårdt E-Transit er blevet testet igennem de 12 uger for at kunne leve op til de høje standarder – både under ekstreme vejrforhold og i forhold til slitage. Testen sikrer, at den elektriske varebil kan tåle ligeså meget som dieselmodellerne, hvilket svarer til 240.000 kørte kilometer eller omkring 10 års hård brug.

Ekstreme tests sikrer den høje kvalitet

Den nye elektriske varebil er som nævnt blevet udsat for lidt af hvert. For eksempel vinterforholdene i Michigan i USA, hvor det ikke er unormalt med temperaturer, der ligger 30-35 grader under frysepunktet. Bilen har desuden været forbi Fords vejrfabrik i Köln i Tyskland, hvor den igen har været udsat for kulde men også for ekstrem varme. I en periode på 14 dage har den stået i temperaturer på over 40 grader. Udover ekstreme vejrforhold er E-Transits køreegenskaber også sat på prøve, som da den tusindvis af gange er blevet udsat for kæmpe vejhuller og udfordrende terræn på Fords testcenter i Lommel i Belgien.

 

2021 Ford E Transit Testing 12

Her testes den nye E-Transit over en større mængde vand. Foto: Ford Europe

Samme varerum som Transit 2T

E-Transit har en rækkevidde på 350 km. målt efter WLTP-målemetoden. Batteriet er placeret i bunden af varebilen, hvilket betyder at varerummet er op til hele 15,1 kubikmeter og har dermed samme lastvolume, som den baghjulstrukne Transit 2T har i dag. Den forventede lastkapacitet er 1616 kg. for varebilen og 1967 kg. for chassismodellerne.*

Ved at køre bilen igennem alt fra mudder til saltbade har man testet batteriets holdbarhed og den elektriske motor. Derudover har man testet bilens modstandsdygtighed overfor rust. Elmotorens pålidelighed blev testet ved at køre kontinuerligt i en periode på 125 dage.

Elektrificerede varebiler er fremtiden

I Europa vil hele 25 forskellige varianter af E-Transit være tilgængelig – som varebil, dobbeltkabine og som chassis med mulighed for ekstra tilføjelser. Alle er tilgængelige i forskellige længder, højder og med forskellig lastekapacitet.

E-Transit er en del af Fords gigantiske investering i elektrificering på 30 milliarder dollars i løbet af 2025. Allerede i 2024 vil alle Fords varebiler være tilgængelige som elektriske og/eller hybrider. Ford forventer derudover, at hele 2/3 af deres salg af varebiler vil bestå af elektriske eller hybrider inden 2030.

2021 Ford E Transit Testing 9

Ford tester også den nye eludgave for samme slid som dieselmodellerne. Det indebærer blandt andet kørsel på ujævne sten. Foto: Ford Europe

Læs flere nyheder om Ford...