17366 2022 EV6

27 bilmodeller kæmper om at blive Årets Bil i Danmark

Kia EV6 og Ford Mustang Mach-E er blandt favoritterne, når Årets Bil i Danmark 2022 skal findes i det sene efterår. I første omgang skal feltet snævres ind til en håndfuld, som alle kører videre til finalen, der foregår den 30. november.

JW2
Jesper Werge
·

Finalefeltet til den 54. udgave af Årets Bil i Danmark bliver fundet onsdag den 27. oktober, når en snes danske motorjournalister sætter hinanden stævne ved Jyllands-Ringen uden for Silkeborg for at teste de 27 kandidat-biler.

Det er et hårdt job - men en eller anden skal jo gøre det. Altså teste de 27 forskellige bilmodeller, der alle er med i kampen om at afløse Volkswagen ID.3 som Årets Bil i Danmark 2021.

I løbet af tre dage - fra mandag den 25. til onsdag den 27. oktober - vil en flok motorjournalister og bilanmeldere mødes ved Jyllands-Ringen i Resenbro, for grundigt at vurdere, hvilke biler der skiller sig positivt ud fra de andre.

Selv om det ifølge FDM sjældent har været så åbent, hvilken bil der lander den eftertragtede titel, så tøver vi fra Bjarne Nielsens Bilmagasin ikke med at pege et favoritfelt ud, som blandt andet består af Hyundai Ioniq 5, Kia EV6 og Polestar 2.

Læs også:
Kia EV6 er tæt på at være perfekt til prisen (Videotest)

Men også Cupra Born, Ford Mustang Mach-E og Skoda Enyaq har potentiale, ligesom de to modeller fra det nye kinesiske MG-mærke kan noget. Fælles for de nævnte biler er, at de alle er fuld-elektriske modeller.

Volvo XC40 Recharge 2020 1600 05

Volvo XC40 Recharge er den første helt rene elbil fra det kinesisk-svenske mærke. Foto: Volvo

Over 60 procent af bilerne kører på el

Uanset hvilke modeller vi udpeger som favoritter, så har Årets Bil-kåringen, der har eksisteret siden Ford i 1969 vandt med Capri-modellen, ofte været ledsaget af ret store overraskelser. Men de fleste eksperter peger på, at det givetvis bliver en elektrisk bil, der vinder.

Hele 17 ud af de 27 kandidatbiler er rene elbiler - altså det, som i branche-øjemed kaldes BEV (Battery Electric Vehicle). Det betyder med andre ord, at næsten 63 procent kører på strøm. Desuden kører yderligere en bil på brint, mens to modeller kører på en blanding af el og konventionelt brændstof.

Såfremt det det bliver en elbil - eksempelvis Kia EV6, Hyundai Ioniq 5 eller Volvo XC40 Recharge - vil det være tredje år i træk, at en elbil vinder. I 2020 faldt valget på Tesla Model3, mens sidste års vinder og den - lidt endnu - aktuelle Årets Bil i Danmark er Volkswagen ID.3. Den seneste "normale" bil, der blev Årets Bil, var Ford Focus, der vandt for tre år siden.

Ford Mustang Mach E 2021 1600 0F

Der har været meget hype omkring Ford Mustang Mach-E - men om modellen har det, der skal til, for at komme med i det smalle finalefelt, det ved vi først onsdag den 27. oktober. Foto: Ford

Fakta om Årets Bil i Danmark 2022

Det er 54. gang, at Årets Bil i Danmark kåres. Bag kåringen står en jury sammensat af biljournalister, der alle er organiseret i MKD - Foreningen af Danske Motorjournalister. I perioden 25. til 27. oktober tester de samtlige kandidatbiler på og omkring Jyllands-Ringen ved Silkeborg, hvorefter de udvælger et finalefelt på fem biler. Tirsdag den 30. november bliver den endelig Årets Bil i Danmark 2022 kåret.

Artiklen fortsætter herunder...

Nissan Qashqai 2022 1600 10
Nissan Qashqai

En populær bil herhjemme, men der er formentlig lang vej til finalen for den japanske SUV, idet den ikke fåes hverken som PHEV eller BEV. 

Dacia Sandero Stepway 2021 1600 0F
Dacia Sandero

Denne rumæner deltager også i Årets Bil i Danmark-kåringen. Modellen er klart feltets billigste bil.

Renault Arkana EU Version 2022 1600 0D
Renault Arkana

En helt ny bilmodel fra den franske producent. Denne model fås ikke som PHEV, hvilket næppe øger vinderchancerne.

Ved den indledende kåring skal hvert jurymedlem finde de fem biler, som vedkommende mener bør nomineres til finalen. Samtlige stemmer tælles så op, og et finalefelt kan kåres ud fra, hvilke fem kandidatbiler, der har opnået flest stemmer. Hvis der er stemmelighed på femtepladsen udvides finalefeltet.

I finalen har hvert jurymedlem 25 stemmer, som han eller hun skal fordele på bilerne i finalen. Alle biler skal have point fra hvert jurymedlem - og man må maksimalt give 10 point til en kandidat. Man må ikke give samme antal point til flere biler. Den bil med flest point kåres som Årets Bil i Danmark 2022.

Her er listen over de biler, der deltager i Årets Bil i Danmark 2022:

  • Audi Q4 E-tron
  • Audi E-tron GT
  • Citroën C4
  • Cupra Born
  • Dacia Sandero
  • DS 4
  • Fiat 500
  • Ford Mustang Mach-E
  • Hyundai Ioniq 5
  • Hyundai Tucson
  • Kia EV6
  • Lexus UX
  • Lexus NX
  • MG Marvel R
  • MG EHS
  • Mitsubishi Eclipse Cross
  • Nissan Qashqai
  • Opel Mokka
  • Peugeot 308
  • Polestar 2
  • Renault Arkana
  • Skoda Enyaq
  • Tesla Model Y
  • Toyota Yaris Cross
  • Toyota Mirai
  • Volvo XC40 Recharge
  • Volkswagen ID.4
Kia EV6 2022 1600 09

Der er store forventninger til Kia EV6, som netop er landet hos de danske forhandlere. Foto: Kia

Her er listen over de biler, der er blevet kåret som Årets Bil i Danmark gennem tiderne:

  • 1969: Ford Capri
  • 1970: Fiat 128
  • 1971: Citroën GS
  • 1972: Fiat 127
  • 1973: Audi 80 (1)
  • 1974: Fiat 126
  • 1975: VW Golf
  • 1976: Simca 1307/1308 (1)
  • 1977: Ford Fiesta
  • 1978: Alfa Romeo Guilietta

  • 1979: Fiat Ritmo
  • 1980: Opel Kadett 1.3
  • 1981: Ford Escort 1.3 L
  • 1982: VW Polo
  • 1983: Ford Sierra
  • 1984: Fiat Uno
  • 1985: Opel Kadett
  • 1986: Ford Scorpio
  • 1987: Peugeot 309
  • 1988: Peugeot 405

Se resten af listen herunder...

Ladeguide: Hvilken ladeløsning skal du vælge?

Prøver du at finde rundt i junglen af forskellige ladeløsninger til de elektriske biler? Fortvivl ikke. Vores motorredaktør forklarer de forskellige muligheder og har samtidig lavet en sammenligning af priserne på de mest udbredte ladeløsninger.

Se videoguiden her - eller læs den skrevne udgave her.

  • 1989: Fiat Tipo
  • 1990: Renault 19 GTX (1)
  • 1991: Nissan Primera (1)
  • 1992: Citroën ZX 
  • 1993: Mazda 626 
  • 1994: Citroën Xantia 
  • 1995: Fiat Punto 
  • 1996: Fiat Bravo/Brava 
  • 1997: Skoda Octavia 
  • 1998: Alfa Romeo 156 (2)

  • 1999: Ford Focus 6
  • 2000: Fiat Multipla (9)
  • 2001: Skoda Fabia
  • 2002: Peugeot 307
  • 2003: Citroën C3
  • 2004: Mazda 3
  • 2005: Mitsubishi Colt 5D (1)
  • 2006: Seat León 
  • 2007: Opel Corsa
  • 2008: Mazda 2 (3)

  • 2009: Honda Jazz (1)
  • 2010: VW Polo 
  • 2011: Ford C-Max 
  • 2012: Opel Ampera 
  • 2013: Seat Mii/Skoda Citigo/VW Up
  • 2014: Skoda Octavia (4)
  • 2015: Citroën C4 Cactus (5)
  • 2016: Opel Astra (5)
  • 2017: Peugeot 3008 (4)
  • 2018: Seat Arona (3)

  • 2019: Ford Focus (8)
  • 2020: Tesla Model3 (1)
  • 2021: Volkswagen ID:3 (5)

Tallet i parantes angiver antallet af gange, det enkelte bilmærke har vundet kåringen sammenlagt. Fiat er det mest vindende bilmærke med samlet set ni sejre, efterfulgt af Ford på andenpladsen med otte sejre. Tredjepladsen deles mellem Volkswagen, Opel og Citroën, der alle har vundet fem gange.

Mærker som Volvo, Toyota, Kia, Hyundai, BMW og Mercedes-Benz har (endnu) aldrig vundet.

Kilde: MKD.DK / FDM / Motor-Magasinet

Læs flere nyheder i vores Bilmagasin...

Se udvalget af brugte biler