Varebiler

Sikkerheden i Ford Transit og Transit Custom roses af Euro NCAP. Det sker i forbindelse med et nyt initiativ hos det uafhængige bilsikkerhedsinstitut, der tester effektiviteten af varebilers aktive sikkerhedsteknologier.

Den nye test er den første af sin slags og er foretaget blandt 19 af Europas bedst sælgende varebiler. Her får de karakterer og en endelig bedømmelse med prædikatet platin, guld, sølv, bronze eller ikke anbefalet. De testede sikkerhedsteknologier omfatter bl.a. automatisk nødbremse ved både andre køretøjer, cyklister og fodgængere, vognbaneteknologi, skiltegenkendelse og passagerovervågning.

Fords 2-tons Transit lander i testens såkaldte guldkategori som én ud af blot tre varebiler, mens Transit Custom lander i sølvkategorien. Euro NCAP roser især Fords nødbremsesystemer og udpeger Fords Pre-Collision Assist med fodgængerregistrering som en klart førende sikkerhedsfunktion. Den 2-tons Transit opnåede som den eneste varebil i hele testen 100 procents sikkerhed i funktionaliteten af sin skiltegenkendelse.

Se hele Euro NCAP testen på deres hjemmeside.

Varebiler er generelt mindre sikre

Varebiler har generelt deres vægt og højde imod sig og har historisk ofte været dårligere udstyret med sikkerhedsfunktioner end personbiler. Testen viser da også, at mange varebiler fortsat mangler det sikkerhedsudstyr, der er standard i langt de fleste personbiler i dag. Og selvom den højeste udmærkelse i testen er Platin, scorer ingen varebiler topkarakter. 

Euro NCAP har sikkerhedstestet samtlige varebiler under de samme kriterier. Undersøgelsen er foretaget på en testbane, hvor varebilernes aktive sikkerhedsteknologier er blevet sat på prøve med en last, der svarer til 50 procent af varebilens maksimale nyttelast. Denne procedure er anvendt for at opnå resultater, der repræsenterer virkelige scenarier i trafikken.

- Varebilers aktive sikkerhedssystemer er altafgørende, når det kommer til at forbedre trafiksikkerheden i Europa. Der er flere millioner varebiler på de europæiske veje i øjeblikket, og der kommer flere til i takt med onlinehandlens voksende udbredelse. Og vores nye sikkerhedstest viser, at Ford som en af Europas markedsledere på varebiler i stor grad forpligter sig på at gøre deres Transit-linje så sikker som muligt, siger dr. Michiel van Ratingen, generalsekretær for Euro NCAP.

Både Ford Transit og Ford Transit Custom fås med en bred vifte af sikkerheds- og førerassistanceteknologier. Det omfatter bl.a. adaptiv fartpilot med skiltegenkendelse, vognbaneassistent, Blind Spot Information System og aktiv parkeringsassistent.

Her er resultatet for de 19 varebiler:

Guld/Sølv/Bronze skala

    • VW Transporter – Guld (65%)
    • Ford Transit – Guld (63%)
    • Mercedes-Benz Vito – Guld (61%)
    • Ford Transit Custom – Sølv (58%)
    • Mercedes-Benz Sprinter – Sølv (52%)
    • Peugeot Expert – Sølv (44%)
    • VW Crafter – Sølv (44%)
    • Opel Vivaro – Sølv (42%)
    • Citroën Jumpy – Bronze (37%)
    • Toyota Proace – Bronze (35%)
    • Peugeot Boxer – Bronze (33%)
    • Citroën Jumper – Bronze (32%)
    • Iveco Daily – Bronze (30%)
    • Fiat Ducato – Bronze (28%)

Kan ikke anbefales:

    • Renault Master (16%)
    • Nissan NV400 (12%)
    • Renault Trafic (11%)
    • Opel Movano (7%)
    • Fiat Talento (5%)

Se bilguidens anmeldelse af den nye Transit Custom Plug-in Hybrid: