Kia

Kia har annonceret en opdatering af sin Plan S strategi for sin fremtidige forretning. Kias transformation styrer virksomheden mod en bredere forretningsportefølje for at omdefinere hele mobilitetsøkosystemet startende med overgangen fra forbrændingsmotor (ICE) til elektrificering. Den fornyede Plan S strategi understøttes af tre centrale elementer: fremme overgangen til elektriske køretøjer (EV), styrkelse af specialbyggede køretøjer (PBV) og udvidelse af fremtidige mobilitetstjenester.

11 nye modeller på 5 år

I 2030 udgør miljøvenlige modeller som elbiler (EV'er), hybrider (HEV'er) og plug-in hybrider (PHEV'er) 40 procent af alt salg for Kia med et årligt salgsmål på 1,6 millioner enheder. Som en del af dette mål, sigter Kia mod at øge salget af EV’er alene til 880.000 enheder i 2030 og blive en topsælger på globalt plan.

Det hele starter med lanceringen af mærkets første dedikerede EV på en ny platform. Den har fået kodenavnet CV og bliver præsenteret i næste måned.

Kia vil styrke sit EV line-up yderligere inden 2026 med 11 nye modeller – heraf 7 dedikerede EV'er bygget på Electric-Global Modular Platformen (E-GMP) samt 4 baseret på eksisterende ICE modeller.

Elbiler bygget på E-GMP sigter mod at sætte nye benchmarks inden for elektrisk rækkevidde, køreegenskaber, rummelighed og tech applikationer. De nye dedikerede elbiler kommer til at fungere som smart-enheder med udvidet anvendelse af Audio Video Navigation Telematics (AVNT), Over-the-Air opdateringer (OTA) og Feature on Demand (FoD) -services.

 
Kias køreplan blev præsenteret af Ho Sung Song, præsident og administrerende direktør for Kia Corporation. Foto: Kia

Fokus på specialbyggede køretøjer

Kia vil afsløre sit første specialbyggede køretøj (PBV) i 2022. Yderligere specialbyggede køretøjer vil blive lanceret efter markedets behov, lyder det. Virksomheden sigter mod et årligt salg på 1 million enheder inden 2030 for at blive ledende inden for PBV'er på globalt plan.

Kia vil også udvide sine eksisterende mobilitetstjenester. I Spanien udvides virksomhedens delingstjeneste Wible. Mobilitetstjenesten, KiaMobility, der blev lanceret i september sidste år som et pilotprojekt i Italien og Rusland, vil også blive lanceret på yderligere europæiske markeder. Mærket lancerer også en service, der kombinerer abonnement og bildeling. Under dette nye koncept vil køretøjerne blive brugt til erhverv i hverdagene og lejet ud til privatpersoner i weekenden.

Kia planlægger at udvide sit salgsmål til 3,8 millioner enheder i 2025. Procentdelen af det elektrificerede bilsalg, forventes at nå op på ca. 10 procent af det samlede salg inden udgangen af 2021, hvilket forventes at stige til 22 procent i 2025. For nye markeder udvider virksomheden sin markedsandel gennem lokal produktion.