Mazda præsenterede i oktober deres første serieproducerede elbil MX-30. Nu er mærket klar med alle priser på modellen, der kommer til Danmark til september til en startpris på 240.000 kr.
Mazda MX-30 SUV har siden lanceringen kunne bestilles i en såkaldt 'First edition' til en pris på 253.000 kroner. Nu er priserne på resten af udstyrsvarianterne klar, og prisen er skarp - især set i forhold til det udstyr, man får med.
Som altid står Mazdas design knivskarpt og dynamisk. Foto: Mazda
Tre udgaver
Mazda MX-30 kommer i tre udstyrsvarianter. Den laveste hedder Sky, og den får du til en pris på 240.000 kroner. Det er vel og mærke med standardudstyr som 18" alufælge, adaptiv fartpilot, parkeringssensor for og bag, tyveriaalarm og navigation. Derudover har den sikkerhedsudstyr som bakkebremse, skiltegenkendelse og 'Blind Spot Monitoring og Rear Cross Traffic Alert'.
Næste version er 'First Edition' til 253.000 kroner. Her får du udover Skys udstyr også automatisk nedblændeligt bakspejl, delkunstlæder-sæder og ikke mindst adaptive full LED forlygter.
Topversionen hedder Cosmo og koster 270.000 kroner. Her får du yderligere udstyr som Head up-display, BOSE-anlæg med 12 højttalere, nøglefri betjening, varme i rattet og masser af ekstra sikkerhedsudstyr som alarm ved krydsende trafik foran, træthedsalarm og 360 graders kamera.
Mazdas design indvendigt er luksuriøst og enkelt. Læg mærke til designdeltaljer som kork i midterkonsollen. Foto: Mazda
Begrænset rækkevidde
Mazda MX-30 kommer med en E-SKYACTIV elmotor med 143hk (265 Nm) og automatisk gearkasse. Batteriet er på 35,5 kWh og det giver en rækkevidde på 200 km ved blandet kørsel målt efter den meget mere retvisende WLTP-metode.
Er det så nok? Det mener Mazda, der henholder sig til en undersøgelse de har fået lavet blandt 12.000 europæiske bilister, som viser, at man i gennemsnit har behov for at køre 48 km om dagen.
Dermed burde Mazda MX-30 altså kunne honerere langt de fleste dagligdagsbehov som enten bil nr. 1 eller 2. Og tænker man over det, så rækker de 200 km jo nok til langt det meste daglige kørsel. Og skal man ud på en længere tur, må man indlægge en ladepause.
Det ser specielt ud, når alle dørene er åbnet i den nye MX-30. Foto: Mazda
Spændende design
Som altid skuffer Mazda ikke på dynamisk design og lækkerhed. En særlig detalje er bagdørene som kalder 'freestyle'. De åbnes bagud og giver en større indgangsinkel til kabinen både forfra og bagfra. Dette går godt i tråd med det lidt Coupé-agtige design og lave taglinje, der præger MX-30 og får den til at se aldeles skarp ud.
Vi glæder os til at få Mazda MX-30 til Danmark til efteråret.