I disse dage er en halv snes motorjournalister samlet på Jyllands-Ringen i Resenbro, hvor de skal vælge et fem biler stort finalefelt ud i den eftertragtede bilkåring Årets Bil i Danmark 2020.
Man kunne mene, at det er enhver mands drøm, at sætte sig bag rattet i 25 spritnye bilmodeller for at teste dem igennem over to dage.
Og tager man så i betragtning, at en del af den nødvendige test foregår på selveste Jyllands-Ringens asfalterede belægning, så bliver drengedrømmen endnu mere attraktiv.
Ford Focus blev den 51. vinder i rækken, da modellen i januar i år kørte afsted med titlen som Årets Bil i Danmark 2019. Foto: Ford
Det er sådan, det foregår, når et udvalgt antal medlemmer af Motorjournalisternes Klub Danmark (MKD) skal i gang med den indledende del af kåringsarbejdet i forbindelse med Årets Bil i Danmark 2020.
20 modeller skal sorteres fra
Tirsdag den 8. og onsdag den 9. oktober er cirka 20 MKD-medlemmer i Resenbro - og når arrangementet er slut vil der blot være fem biler tilbage ud af de oprindelige 25 modeller.
Journalisterne, der alle arbejder med motorstof på daglig basis og blandt andet repræsenteret Bilmagasinet, FDM's Motor samt de største danske aviser, skal hver især vælge deres fem favoritbiler.
Herefter bliver de fem, der får flest stemmer, sendt i finalen - og ved et arrangement i slutningen af november bliver den endelige Årets Bil i Danmark 2020 så valgt.
Et stort og broget felt af biler
Dette års kåring er den 52. i række, som blev indledt med Ford Capri, der blev Årets Bil i Danmark 1969.
Sidste år var der 50 års jubilæum, hvilket blandt andet resulterede i en stor udstilling på henholdsvis Viborg og Hvidovre museer.
Årets udvalg af biler er ganske broget og mangeartet - og der er både elbiler, brintbiler og hybridbiler med i feltet. Og nå ja, så er der naturligvis også konventionelt drevne bilmodeller med i opløbet.
Den helt nye Renault Clio er med i opløbet om at blive Årets Bil i Danmark 2020. Foto: Renault
Variationen er også stor, når det gælder biltype, størrelse og ikke mindst pris, hvor spektret fra 150.000 til en rund million kroner er dækket ind.
Mange gode bud på en vinder-bil
Listen over deltager-bilerne:
Audi Q3/Q3 Sportback
Audi e-tron
BMW 1-serie
BMW 3-serie
DS 3 Crossback
Hyundai Nexo
Kia Soul
Kia Xceed
Land Rover Range Rover Evoque
Mazda 3
Mazda CX30
Mercedes-Benz EQC
Peugeot 208
Renault Clio
Renault Zoe
Skoda Kamiq
Skoda Scala
Subaru e-Forester
Tesla Model 3
Suzuki Jimny
Toyota Camry
Toyota Corolla
Toyota RAV4
Toyota GR Supra
Volkswagen T-Cross
Årets Bil i Danmark gennem tiderne:
1969: Ford Capri (øverste billede)
1970: Fiat 128
1971: Citroën GS
1972: Fiat 127
1973: Audi 80
1974: Fiat 126
1975: VW Golf
1976: Simca 1307/1308
1977: Ford Fiesta
1978: Alfa Romeo Guilietta
1979: Fiat Ritmo
1980: Opel Kadett 1.3
1981: Ford Escort 1.3 L
1982: VW Polo
1983: Ford Sierra
1984: Fiat Uno
1985: Opel Kadett
1986: Ford Scorpio
1987: Peugeot 309
1988: Peugeot 405
1989: Fiat Tipo
1990: Renault 19 GTX
1991: Nissan Primera
1992: Citroën ZX
1993: Mazda 626
1994: Citroën Xantia
1995: Fiat Punto
1996: Fiat Bravo/Brava
1997: Skoda Octavia
1998: Alfa Romeo 156
1999: Ford Focus
2000: Fiat Multipla
2001: Skoda Fabia
2002: Peugeot 307
2003: Citroën C3
2004: Mazda 3
2005: Mitsubishi Colt 5D
2006: Seat León
2007: Opel Corsa
2008: Mazda 2
2009: Honda Jazz
2010: VW Polo
2011: Ford C-Max
2012: Opel Ampera
2013: Seat Mii/Skoda Citigo/VW Up
2014: Skoda Octavia
2015: Citroën C4 Cactus
2016: Opel Astra
2017: Peugeot 3008
2018: Seat Arona
2019: Ford Focus