HÅRDFØR OG SEJ
Ford Ranger Raptor - den ultimative firehjulstrækker
Ford Ranger Raptor klarer alle terræn. Den er mere kraftfuld, hurtigere og vildere end nogensinde før. Game on!
Muskelbil til alle terræn
Hårdkogt, frygtløs og uovertruffen. Der er ikke sparet på tillægsordene, når Ford beskriver den nye Ford Ranger Raptor. Det er anden generation af den vilde pickup, og det er den hidtil hurtigste, mest terrængående og luksuriøse udgave, du har oplevet. Første generation kom i 2018, men i forbindelse med at Ford Ranger kommer i en ny generation i 2023, har Raptor også fået en opdatering. Og selvom de to modeller deler navn, så er Raptor i en klasse for sig.
Motoren er en 3,0 liters V6 twin-turbo EcoBoost benzinmotor med 292 hk. Der er derfor endnu flere hestekræfter i bilen, som vil begejstre selv de største performance-entusiaster. Bilen har syv forskellige køretilstande, hvor der er tre til onroad-kørsel og fire til offroad-kørsel.
Udvendigt er der også skruet op for detaljerne med en endnu mere markant front med store Ford-bogstaver på grillen, der understreger det muskuløse design. Den er rå, hårdfør og kan nemt klare alle terræn. Oplev det ypperste fra Ford Performance, som står bag denne udgave af Ford Ranger Raptor.
FORD RANGER RAPTOR Helt uovertruffen i både design og ydeevne. Det hele spiller fantastisk sammen i denne ultimative pickup.
Der er endnu flere hestekræfter at lege med i den nye Ford Ranger Raptor. Den har en helt ny 3,0 liters V6 twin-turbi EcoBoost benzinmotor med hele 292 hk og et omdrejningsmoment på 491 Nm. Den har et 10-trins automatgear og er med permanent firehjulstræk.
Det er Ford Performance, der står bag bilen og motoren, som reagerer hurtigt og umiddelbart på acceleration. Den er bygget med en individuel turbo-boost-profil til hvert gear af de ti trin i automatgearkassen. Bilen accelerer ubesværet, uanset om underlaget er grus, mudder eller sand.
Det er stadig muligt at få Raptor med den 2,0-liters bi-turbo dieselmotor, som også var i den seneste udgave af bilen.
Ford Ranger Raptor er en egentlig en udstyrsvariant af Ranger, og den findes derfor i ét udstyrsniveau. Det er til gengæld en veludstyret udgave.
Der er LED matrix forlygter, Live Valve Fox affjedring, anhængertræk, zonelys (360 graders eksteriørlys), 12" touchskærm, Ford SYNC 4, B&O audio med 10 højtalere, navigation, mørktonede ruder bag, 12" digital instrumentering, opvarmet læderrat, p-sensorer for og bag, 2-zone klimaanlæg og trådløs oplader.
Derudover har den 360 graders kamera, så du har det fulde overblik over bilen, som er virkelig rart, når du kører i ujævnt terræn. Den har også intelligent adaptiv fartpilot, semi-automatisk parkeringssystem, trafikskiltegenkendelse, lane change warning & aid og blind spot med trailerovervågning.
Det er anden generation af Ford Ranger Raptor, der er på markedet, og bilen blev opdateret i 2022 i forbindelse med, at der er kommet en nye Ford Ranger. De to biler minder om hinanden på mange punkter, men ser man dem ved siden af hinanden, er det tydeligt, der også er store forskelle.
Raptor har store Ford-bogstaver på grillen, som bliver flot indrammet af C-profil kørelyset. Den er højere og bredere og har en vadedybde på 85 cm, som betyder, at den kan køre i vand op til 85 cm.
Den har sorte hjulkasser og beskyttelsesskjold under motor og bræstoftank, og indvendigt er der sportssæder, ligesom den har røde designdetaljer i interiøret. Alt ved Raptor fremstår muskuløst og brutalt - præcis som den motor, der ligger under kølerhjelmen.
GALLERI
Der er masser af designmæssige detaljer både ude og inde på den vilde model.
For at få de mest optimale køreforhold uanset underlaget er der hele syv køreindstillinger at vælge mellem i den nye Ford Ranger Raptor. Der er tre forskellige til on road og fire til off road.
On road kan vælges mellem normal, sport og slippery, mens der off road kan vælges rockcrawl, sand, mud/ruts og baja, som udelukkende er tiltænkt kørsel i terræn. Den sikrer, at du får den ultimative ydeevne under kørsel i høj fart.
Det er også muligt at ændre motorlyden i bilen, så den passer til køretilstanden. Der er fire forskellige motorlyde, som via et elektronisk styret udstødningssystem kan omdanne lyden. Den helt stille er "quiet", mens "normal" er højere, men uden at skabe opsigt. "Sport" har en højere og mere aggressiv motorlyd, mens "baja" uden tvivl har den mest opsigtsvækkende lyd.
Ford Ranger Raptor kan leases både til privat og erhverv. Ved erhvervsleasing er det muligt at lease den både til brug i virksomheden eller som firmabil til en ansat.
Ved at lease bilen undgår man at binde penge i virksomhedens bilpark, og i stedet bliver udgifterne til bilen en løbende driftsomkostning.
Da Ford skulle udvikle den nye Ranger, spurgte de pickup-ejere, hvad den skulle indeholde, og de har forsøgt at opfylde mange af ønskerne med den nye udgave. Det er blandt andet trådløs opladning af telefonen og mere opbevaring i kabinen med både opbevaring mellem forsæderne samt opbevaring ved bagsæderne.
Også omkring ladet er der sket flere ting. Det er muligt at forbinde elektrisk værktøj til bilens strømforsyning på ladet, hvor der er et 240V (400W) udtag. Den har også fået et integreret trin bag bagdækkene, så det er nemmere at få adgang til ladet.
Som standard er der anhængertræk på bilen, og den kan trække imponerende 3500 kg (2500 kg for V6-udgaven). Man kan desuden vælge en Raptor Pack som ekstra udstyr, og den indeholder et elektrisk ladrulledækken og Roll-overbar på ladet.
Ford Ranger Raptor fås i ét udstyrsniveau, men med forskellige motorer. Her får du alle detaljer.
Ford Ranger Raptor modeloversigt
Brændstofforbrug 7,0-10,0 km/l. CO2-emission 262-325 g/km.
Der tages forbehold for pris- og afgiftsændringer samt trykfejl. Bilen kan være vist med ekstraudstyr. Se prisliste for oplysninger om brændstofforbrug, CO2 udledning og energimærkning.
Ford Ranger Raptor er som standard Artic White, men det er muligt at vælge mellem syv yderligere farver, så der er otte farver i alt på pickup'en. Det kan være den viste Sedona Orange eller den blå Blue Lightning. Den fås også i grå og sort.
Andre farver end standarden hvid er tilvalg, som koster ekstra.
Ford Ranger Raptor er en såkaldt Double Cab, som betyder, at der er plads til bagsæder i bilen. Dette er dog ikke tilladt i Danmark og rummet kan derfor bruges til opmagasinering eller indretning af skabe eller lignende.
Ranger Raptor har den næste generation af FOX 2,5 Live-Valve støddæmpere, der med avanceret teknologi kan overvågne førerens og bilens input 500 gange i sekunder for at give den mest optimale støddæmpning.
Den leverer en kompromisløs støddæmpning, uanset om det er kørsel på almindelig vej eller i terræn.
Ford Ranger Raptor er en udgave af Ford Ranger, og derfor vises Rangers resultat i Euro NCAP crashtest. Og den har fået fem flotte stjerner.
Find svaret her eller fang os på chat, telefon eller e-mail
Det med småt
Der tages forbehold for pris- og afgiftsændringer samt trykfejl. Bilen kan være vist med ekstraudstyr.
Se prisliste og/eller modelfanen for oplysninger om brændstofforbrug, CO2 udledning og energimærkning.