Varebiler

Dækbranchen råber vagt i gevær, efter at de har konstateret, at salget af vinterdæk til varebiler er faldet med 15 procent på bare et år.

I årets første ni måneder blev der solgt over 24.500 nye varebiler - næsten nøjagtig samme niveau som samme periode året før. Men trods gang i salget af varebiler, så ser det altså ud til, at dækkene får lov til at blive på bilerne længere end tidligere. 

- Vi ser, at ejere og brugere af varebiler kører deres originalmonterede sommerdæk længere ned end tidligere, og det er ikke så heldigt for trafiksikkerheden, udtaler formanden for Dækimportørforeningen Jannick Ditlevsen.

Med vinterens komme mener dækbranchen, at der er behov for et opråb til de erhvervsdrivende. 

- Nu, hvor vi begynder at møde den første rim, is, sne og snesjap på vejene, bliver det for alvor farligt med sommerdæk på varebilen, siger Jannick Ditlevsen.

Han peger på tyske dæktest, som viser, at sommerdæk har næsten dobbelt så lang bremselængde som vinterdæk på vinterlige veje. Når det gælder igangsætningsevne og svingegenskaber ser det endnu værre ud for sommerdækkene.

LÆS MERE: Se her hvilke varebiler, der bliver solgt flest af

Bedre økonomi i vinterdæk

Den seneste optælling af brugen af vinterdæk for både person- og varebiler i januar 2016, viste, at 88 ud af hver 100 personbiler kørte på vinterdæk, mens kun 58 ud af hver 100 varebiler kørte på vinterdæk.

Dækimportørforeningen vurderer, at den seneste udvikling får tallene til at se endnu dårligere ud for varebiler.

- Det billigere at købe et sæt nye vinterdæk end at skulle betale udgiften til blot en enkelt blød bule, fordi man kørte på sommerdæk på glat vej. Og sker der tilmed personskade som følge af et uheld, der kunne have været undgået ved at køre på de rette dæk til årstiden, så står man både som ejer og som bruger med et moralsk ansvar, man nok gerne ville have været foruden, siger Jannick Ditlevsen.

Er det dyrere med to sæt dæk end kun ét?

Svar fra dækimportørforeningen:
I store træk er det lige så billigt at benytte to sæt egnede dæk som et, der kun er egnet en del af året. Man slider jo kun et sæt ad gangen og kører cirka den samme samlede distance på dækkene. Så forskellen er udgiften til fire ekstra fælge og hjulskift to gange årligt. Den udgift kan dog hurtigt udlignes, hvis man får blot en enkelt bule i bilen ved at køre galt på sommerdæk på vinterlige veje. Og rammer man en blød trafikant, kommer der en moralsk dimension ind i billedet, som de fleste gerne havde været foruden.

Ingen krav om vinterdæk

I Danmark er der ingen lovkrav om at bruge vintervæk i vinterperioden, som det ses i andre lande. Det har dækbranchen efterspurgt i årevis, men indtil videre bryder man ingen regler ved at køre på sommerdæk om vinteren. Alligevel har dækimportørerne en klar opfordring til de erhvervsdrivende.

- Varebilerne er blandt de kvikkeste deltagere i trafikken, men de er ikke de bedste til at manøvrere og bremse, og da slet ikke, hvis de kører på sommerdæk i vinterligt føre. Derfor er det ekstra vigtigt, at ejere og brugere af varebiler skifter til vinterdæk nu, opfordrer dækimportørernes formand.

Facts om varebiler om vinteren

  • To tredjedele af varebilchaufførerne (65%) har ikke tjekket dæktrykket den sidste måned.
  • 22% kørte med mindre end de anbefalede 3 mm mønsterdybde.
  • Ud af disse 22% var syv ud af 10 varebilchauffører uvidende om det.

Kilde: Rådet for Større Dæksikkerhed

Vi bruger cookies

Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold. Hvis du klikker videre, accepterer du vores brug af cookies.
Læs mere