Volvo

Der er faktisk tilfredshed over hele linjen, hvis man kigger nærmere på den netop offentliggjorte AutoIndex-måling fra FDM, hvor kundernes tilfredshed med deres bilmærke bliver vurderet. Samtlige bilmærker er gået frem - og listen toppes for ottende år i træk af BMW, tæt fulgt af Volvo og Mercedes-Benz.

 

Siden 2003 har analysevirksomheden Loyalty Group lavet en tilfredshedsundersøgelse for FDM, hvor de enkelte bilejere bliver bedt om at vurdere, hvor tilfredse de er med deres bilmærke.

Undersøgelsen hedder AutoIndex, og den er netop kommet i en 2019-udgave, hvor samtlige bilmærker faktisk har fremgang.

BMW 7 Series 2020 1600 2eFor ottende gang i træk og 12. gang ialt er BMW øverst på listen over bilmærkerne med de mest tilfredse ejere. Her er det den nye 7-serie. PR-foto

Bilejerne vurderer tlfredsheden med bilmærkerne i som en sum af fire kategorier, der vægtes således: Bilens komfort og kvalitet, 40 procent. Forhandlerens kompetencer, 20 procent. Værkstedets kompetencer, 20 procent. Loyalitet over for bilmærket, 20 procent.

BMW sætter nye rekorder

I begyndelsen af 2019 har 28.000 bilejere besvaret over 120 spørgsmål i AutoIndex-undersøgelsen. Alle svar er så omregnet til indekspoint op til 1000 - altså vil det sige, at 1000 er det maksimale antal point, som et mærke kan få.

For ottende gang i træk - og 12. gang ialt - er det BMW, der trækker den bedste score, og som altså dermed kan kalde sig danskernes foretrukne bilmærke. BMW nåede med 920 point det højeste antal nogen sinde.

På andenpladsen kom Volvo med 909 point, mens Mercedes-Benz indtager tredjepladsen med 903 point. Herefter følger Toyota (898 point), Audi (885 point) og Honda (875 point).

Koreanske mærker i stor fremgang

Som nummer 21 - og i bunden - finder vi Fiat med 816 point, som dermed indtager den knap så flatterende position for femte år i træk.

Kia Stinger GTS 2020 1600 02Der er næppe mange KIA Stinger-ejere med i undersøgelsen, da netop denne model ikke just har været storsælgende. Men flot er den. PR-foto

Det italienske mærke er dog gået frem med 2,3 procent, mens Mitsubishi på 20. pladsen og 823 point "kun" er gået frem med 1,8 procent. Så måske Fiat næste år ikke er sidst?

KIA er det mest fremgangsrige mærke på 12.pladsen med 855 point - en fremgang på 3,3 procent, tæt fulgt af Hyundai med 3,2 procent.

Bunden er hævet mere end toppen

Audi og Seat er de mærker med den mindste fremgang - henholdsvis 0.5 og 0,4 procent.

Hele undersøgelsen kan læses i FDM's medlemsblad, mens et sammenkog af resultaterne kan læses på bilistorganisationens hjemmeside.

Der er sat en del rekorder i år, både når det gælder den gennemsnitlige vurdering af bilmærkerne og det antal indekspoint, som vinderne og de dårligst placerede har opnået. Ifølge FDM er bunden hævet mere end toppen, så forskellen mellem de mest tilfredse og knap så tilfredse er skrumpet.

Autoindex PlaceringFoto/grafik: FDM/AutoIndex/Loyalty Group

Vi bruger cookies

Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold. Hvis du klikker videre, accepterer du vores brug af cookies.
Læs mere