Mazda

Mazda er ikke som de andre - og det gør bestemt ikke noget. Vi har haft fingrene i den nye Mazda3, der ramte forhandlerne i marts 2019. Og selv om modellen har fået et design, som nok skal dele vandene, så kører bilen fortsat som den skal - og det er lige præcis sådan, som det skal være.

 

Det kan godt være, at Mazda i 1980'erne og 1990'erne havde et par modeller på det danske marked, der virkelig var med i toppen af salgslisterne - eksempelvis med Mazda 323-modellerne, som ses herunder.

Mazda 323 2000 1600 07

Men den japanske bilproducent har altid været af beskeden størrelse.

Det har skabt plads til at skabe bilmodeller, der skiller sig ud - og sådan er det også med den helt nye Mazda3, som netop er kommet til Danmark.

Store forandringer i designet

Bilmodellen blev i første omgang præsenteret i efteråret 2018 ved Los Angeles Motorshow, og allerede dér var det tydeligt, at der er sket store forandringer i det ydre design.

Vi har fået lov at trille en tur i den nye Mazda3 - i versionen med en 116 hestekræfter stærk dieselmotor. Her koster indgangsmodellen 274.000 kroner, mens benzinudgaven kan fås fra 250.000 kroner.

Umiddelbart er det en høj pris for billigste model i denne klasse, hvor eksempelvis Ford Focus og Renault Megane indleder ved henholdsvis 192.000 og 207.000 kroner.

Ubegribeligt meget udstyr

Men man får nærmest ubegribeligt meget udstyr med i den velkørende japaner - og det kan du høre og se meget om i vores lille test. Tjek også udstyrslisten her.

Vi har lavet en lille video af testen, som du kan se her.

Mazda 3 2019 1600 4a

Du kan også se flere af vores biltests her, og finde mere information om Mazda-modellerne her.

Kilde: Mazda Motor Corporation/Wikipedia.org.

Vi bruger cookies

Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold. Hvis du klikker videre, accepterer du vores brug af cookies.
Læs mere