Mazda er ikke som de andre - og det gør bestemt ikke noget. Vi har haft fingrene i den nye Mazda3, der ramte forhandlerne i marts 2019. Og selv om modellen har fået et design, som nok skal dele vandene, så kører bilen fortsat som den skal - og det er lige præcis sådan, som det skal være.
Det kan godt være, at Mazda i 1980'erne og 1990'erne havde et par modeller på det danske marked, der virkelig var med i toppen af salgslisterne - eksempelvis med Mazda 323-modellerne, som ses herunder.
Men den japanske bilproducent har altid været af beskeden størrelse.
Det har skabt plads til at skabe bilmodeller, der skiller sig ud - og sådan er det også med den helt nye Mazda3, som netop er kommet til Danmark.
Store forandringer i designet
Bilmodellen blev i første omgang præsenteret i efteråret 2018 ved Los Angeles Motorshow, og allerede dér var det tydeligt, at der er sket store forandringer i det ydre design.
Vi har fået lov at trille en tur i den nye Mazda3 - i versionen med en 116 hestekræfter stærk dieselmotor. Her koster indgangsmodellen 274.000 kroner, mens benzinudgaven kan fås fra 250.000 kroner.
Umiddelbart er det en høj pris for billigste model i denne klasse, hvor eksempelvis Ford Focus og Renault Megane indleder ved henholdsvis 192.000 og 207.000 kroner.
Ubegribeligt meget udstyr
Men man får nærmest ubegribeligt meget udstyr med i den velkørende japaner - og det kan du høre og se meget om i vores lille test. Tjek også udstyrslisten her.
Vi har lavet en lille video af testen, som du kan se her.
Du kan også se flere af vores biltests her, og finde mere information om Mazda-modellerne her.
Kilde: Mazda Motor Corporation/Wikipedia.org.