Kia

KIA har udviklet en ny center-airbag, der yderligere forbedrer sikkerheden i sine biler. Den nye airbag har til formål at adskille rummet mellem fører og passager. Den nye teknologi vil blive implementeret i fremtidige KIA-modeller.

 

Sammen med sikkerhedsselerne er airbag-teknologien et af de tiltag, der har haft størst betydning for sikkerheden.

Faktisk har der helt siden 1950'erne været forsket i udviklingen af airbags, og op gennem 1970'erne forsøgte man at inkludere fører-airbag i flere amerikanske bilmodeller.

Den første reelle personbil på europæisk grund, der gav bilkøberne mulighed for at få airbag, var ifølge Wikipedia Mercedes-Benz S-klasse fra 1981.

Mercedes Benz S Class W126 1979 1600 01En på enhver måde fantastisk bil - Mercedes-Benz S-klasse fra 1981, også kendt som W126. Den model gav mulighed for airbag i førerside. Arkivfoto

Seks år senere - i 1987 - kunne man i en Porsche 944 også tilkøbe en passager-airbag.

Har udviklet ny airbag

I 1990'erne begyndte airbag i langt højere grad at blive standard - og siden midten af 2000'erne har det nærmest været umuligt at købe en personbil uden.

Der forskes fortsat i udviklingen - og senest har KIA og Hyundai i udviklet en ny airbag, der bliver udløst i rummet mellem fører- og passagersæde foran.

Målet er at forhindre hovedskader hos passageren i forreste række. Hvis der ikke sidder nogen i det forreste passagersæde, vil airbag’en beskytte føreren mod sidekollision fra højre side.

Kilde til mange kvæstelser

Konceptet kalder KIA for en center-airbag. Den er installeret i førersædet, og vil blive udløst, når en eventuel påvirkning registreres.

press photo5Den nye center-airbag har sin helt klare berettigelse. Den vil kunne nedsætte hyppigheden af de hovedskader, der sker, når passagerer kolliderer med hinanden. Foto/grafik: KIA/Hyundai

Den nye center-airbag forventes ifølge KIA at mindske hyppigheden af hovedskader forårsaget af passagerer, der kolliderer med hinanden, med op til 80 procent.

En statistik fra European Automobile Manufacturers Association viser, at 45 procent af alle sekundære skader er forårsaget af denne form for sammenstød eller kollisioner med bilens interiør.

Nyt design giver muligheder

Den nye airbag indeholder et komponent kaldet tether, som gør det muligt for airbag’en at bevare sin form og modstå passagerens vægt.

Den nye teknologi gør det også muligt at forenkle designet og reducere vægten af komponenterne i en airbag. Komponentproduktionen bliver med den nye teknologi omkring 500 gram lettere end konkurrerende produkter.

press photo2 1Det giver næsten sig selv, at den nye center-airbag vil have en effekt, når den bliver integreret i fremtidige KIA-modeller. Foto: KIA/Hyundai

Samtidig vil det forenklede design give koncernens designteam større fleksibilitet i forhold til nye typer af sædedesign i fremtidige bilmodeller.

Du kan læse mere om den nye center-airbag her.

Vi bruger cookies

Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold. Hvis du klikker videre, accepterer du vores brug af cookies.
Læs mere