Ford

De to bilproducenter Ford og Volkswagen annoncerede allerede sidste år i juli et samarbejde om elektrificering af flere modeller og et samarbejde om varebiler. Nu er aftalen underskrevet og samarbejdet formelt en realitet.

Aftalen inderbærer, at Ford og Volkswagen vil samarbejde om produktion af varebiler. Det inkluderer fra 2022 en Volkswagen-udviklet kompaktvarebil, en Volkswagen-udviklet pickup-bil baseret på Ford Ranger og senere også en Ford-udviklet 1-tons varebil. Den nye alliance forventes at producere op til 8 millioner enheder af de to nye varebiler og den nye pickup i alt.

Denne alliance kommer på et tidspunkt, hvor der er stor entusiasme omkring stadigt mere intelligente og tilkoblede køretøjer. Det skaber en enorm mulighed for yderligere innovation og flere fordele til alle kunderne, som der er stor brug for i forbindelse med verdens udfordringer på transportområdet, forklarer Jim Hackett, Fords administrerende direktør.

Ford vil også udvikle en ny elbil i Europa baseret på Volkswagens Modular Electric Drive-teknologi (MEB) fra 2023, der forventes at kunne opnå en produktion på over 600.000 enheder over flere år. Derudover vil Ford og VW samarbejde med firmaet Argo AI om uafhængig storproduktion af selvkørende biler. Alliancen forventes at skabe store gensidige stordriftsfordele og omfatter ikke krydsejerskab mellem de to parter

Aftale med stordriftsfordele 

Sammen er man som bekendt både bedre og større. Ford og Volkswagen forventer, at alliancen vil komme både nuværende og fremtidige kunder hos begge parter til gode. Det vil ske gennem hurtigere innovation på udvidede modelprogrammer og implementering af nye og relevante produktionsteknologier. 

I lyset af COVID-19 og dens indflydelse på den globale økonomi er det vigtigere end nogensinde for virksomheder at etablere stærke alliancer som denne. Dette samarbejde vil i stort omfang mindske begge vores produktionsomkostninger. Og det vil føre til både bredere distribution af elbiler og varebiler samt en styrket position for begge parter, udtaler Herbert Diess, Volkswagen Groups administrerende direktør.

Hvad omfatter alliancen?

- Produktion af en mellemstor Ford-produceret pickup-bil, der vil sælges som en del af Volkswagens varebilsprogram under modelnavnet Amarok fra 2022.

- Yderligere forstærkning og udvidelse af begge virksomheders varebilsforretning allerede i 2021. Det indebærer en ny Volkswagen-produceret kompaktvarebil baseret på virksomhedens Caddy-model og senere også en 1-tons varebil fra Ford.

- En unik Ford-udviklet elbil i Europa inden 2023 baseret på Volkswagens Modular Electric Drive-teknologi (MEB), der understøtter Fords europæiske mål om nulemission.

Alliancen mellem Ford og Volkswagen omfatter ikke krydsejerskab mellem virksomhederne, der dermed forbliver konkurrenter på markedet.