Ford

Tidligere i år indgik Volkswagen AG og Ford Motor Company en alliance, der i første omgang omfattede udviklingen af varevogne og mellemstore pickup-biler. Nu udvides dette samarbejde betragteligt.

 

Volkswagen går sammen med Ford om at investere mere end 7 milliarder US-dollars (svarende til godt 46 milliarder kroner) i Argo AI, der udvikler teknologi-platforme til selvkørende køretøjer.

Det skriver Ford og Volkswagen i en fælles pressemeddelelse, der kan læses i sin fulde længde her.

Ford VWTo chefer samarbejder på livets løs. Herbert Diess (Volkswagen) og Jim Hackett (Ford). PR-foto: Volkswagen/Ford

Denne alliance giver begge bilproducenter mulighed for uafhængig af hinanden at integrere Argo AI’s teknologier indenfor autonom kørsel på et globalt niveau, der ikke er set tidligere.

Leverer progressive personbiler

Ford vil bruge Volkswagens elektriske arkitektur og Modular Electric Toolkit (MEB) til at udvikle og producere mindst en elbil i høj volumen i Europa til europæiske kunder fra 2023.

Ford kan derved mere effektivt opfylde sit løfte om at levere progressive personbiler, mens man drager fordel af Volkswagens størrelse på dette felt.

Volkswagen har siden begyndelsen i 2016 investeret cirka 7 milliarder US-dollars i udviklingen af MEB-platformen, og Ford bliver det første bilmærke udenfor Volkswagen Group, der får adgang til denne platform.

En hjørnesten i el-strategi

Begge selskaber vil forsætte med at finde nye områder, hvor de kan samarbejde omkring elbiler og på den måde accelerere en overgang til mobilitet, der er både bæredygtig og økonomisk attraktiv.

Aftalen med Ford er en hjørnesten i Volkswagens elektrificeringsstrategi og understøtter væksten indenfor e-mobilitet og fremmer den globale indsats for at nå 2050-målene i Paris-klimaaftalen.

Ford VW2De to chefer, Herbert Diess fra Volkswagen og Jim Hackett fra Ford, ses her med Bryan Salesky fra Argo. PR-foto

Ford og Volkswagen følger den planlagte udvikling af varevogne og mellemstore pickup-modeller for hvert mærke, der vil blive introduceret på udvalgte globale markeder i 2022.

Fusion er ikke planen

Mærkernes deling af udviklingsomkostninger forventes at genere markante synergieffekter.

Ford vil udvikle og producere en mellemstor pickup og større varevogne for begge selskaber, mens Volkswagen vil udvikle og producere en kompakt city-van.

Den globale Volkswagen-Ford-alliance - der ikke indebærer en fusion - forventes at skabe markante årlige effektiviseringer for begge selskaber.

Vi bruger cookies

Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold. Hvis du klikker videre, accepterer du vores brug af cookies.
Læs mere