Nyheder fra bilens verden

En ny opgørelse over de 100 mest værdifulde brands i verden inkluderer også tre bilproducenter. Ligesom sidste år indtager Toyota tronen foran Mercedes-Benz og BMW. Se den fulde top ti længere nede i artiklen. 

Fremtidens største bilproducenter formes i den grad i disse år, hvor de, der har lagt sig i selen for at være med på hybrid- og elvognen, utvivlsomt vil vinde markedsandele de kommende år. Det er er nok også en del af årsagen til at Toyota, der har produceret hybridbiler længe, fører an blandt bilmærkerne. Samtidig stormer Tesla frem på listen og er den eneste bilproducent som rent faktisk øger sin brand-værdi i forhold til sidste år. 

BrandZ Top 100 Most Valuable Global Brands 2020 hedder listen, som hvert år udarbejdes af analyseinstituttet Kantar Millward Brown. I år er det 15. gang og Toyota har scoret højest hele 13 gange. I øvrigt giver Toyotas brandværdi kun en placering som nr. 41 på den fulde top 100, hvor ingen danske virksomheder optræder. Amazon, Apple, Microsoft og Google fører an med brandværdier på ikke under 2.000 milliarder.  

Opgjort på værdi - ikke omsætning

Listen med de mest værdfulde brands i verden har ikke noget med omsætning, salgstal eller størrelse at gøre. Det handler om selve 'brandet' og dets værdi. Brandz beregner værdien ved hjælp af flere elementer som rentabilitet, aktionærudbytte og ikke mindst resultaterne af en omfattende undersøgelse af forbrugernes holdninger til virksomhederne.

Dette er en af forklaringerne på, at Volkswagen er i bunden af top 10, selvom de anses for en af verdens største bilproducenter (hvis ikke den største) i tæt kamp med netop Toyota. Toyota står som særskilt brand ganske enkelt langt bedre på verdensplan end Volkswagen, der også har en række andre meget stærke brands som Audi, Seat og Skoda. Det kan også ses i top ti, hvor Audi faktisk overgår Volkswagen i brandværdi. Derudover bliver Volkswagen stadig straffet - især i USA - af deres diesel-skandalesager. 

Her er de ti mest værdifulde bilproducenter 

  1. Toyota - 188,5 mia. kr.
  2. Mercedes-Benz - 141,8 mia. kr.
  3. BMW - 136,2 mia. kr.
  4. Tesla - 75,4 mia. kr.
  5. Ford - 66,8 mia. kr.
  6. Honda - 66,2 mia. kr.
  7. Nissan - 57,5 mia. kr.
  8. Audi - 48,7 mia. kr.
  9. Volkswagen - 42,9 mia. kr.
  10. Porsche - 37,2 mia. kr.

De danske priser er beregnet ud fra en aktuel dollarkurs på 6,64.


Opgrørelsen inkluderer alle personbiler (og luksusbiler) solgt under brandets navn - men ikke fx lastbiler. Illustration: BrandZ. 

Læs selv rapporten om de mest værdifulde bilmærker på engelsk her.

Mens Toyota indtager en meget komfortabel førsteplads, så er BMW og Mercedes meget tætte. Det samme er midterfeltet med Tesla, Ford, Honda og Nissan. Faktisk oplever alle bilproducenterne på nær Tesla et fald i deres brandværdi. BMW falder 12%, Ford 10%, Honda 15% og Nissan hele 18%. Modsat stiger Tesla med hele 22%, hvilket derfor sender dem op fra en 7. plads sidste år til en 4. plads i år. 

Fremtiden er elektrisk 

Mange bilmærker kommer i år og næste år med mange store produktnyheder i form af serieproducerede hybrid- og elbiler. Analyseinstituttet bag opgørelsen peger på, at bilproducenternes fremtidige brandværdi i høj grad afhænger af, hvor gode de er til at tilpasse sig fremtidens elektrificerede marked med de bedste hybrid- og elbiler til den skarpeste pris. Hvem får med andre ord sat produktionen i system, så både kvalitet, rækkevidde og pris bliver så gunstigt for forbrugerne som muligt.