Volvo XC60 2018 1600 26

Svensk luksus fra inderst til yderst

Volvo S60 T8 Polestar Engineered 2019 1600 22

Svensk luksus fra inderst til yderst

Volvo V90 2020 1600 3B

Svensk luksus fra inderst til yderst

Volvo forhandlere

Alt det nyeste om Volvo

Bilmagasin

Et revitaliseret svensk adelsmærke

Er Volvo kåret til Årets Bil?

Ja. Volvo er et særdeles succesfuldt mærke over hele verden. Blandt andet i Europa, hvor den fine Volvo XC40 som den første Volvo nogensinde er blevet kåret til Car of the Year 2018.

Også for mange danskere er Volvo et legendarisk bilmærke. Hvem husker ikke modellerne P544, Amazon og 240? Eller den store og kantede Volvo 760, der var ”state of the art”, da den blev produceret fra 1982 og godt otte år frem?

For slet ikke at tale om P1800, der af mange betragtes som noget af det smukkeste, der nogensinde har kørt rundt på landevejene. Et ikonisk køretøj, der i dag er et rent hit blandt samlere.

James Bond kørte selv i Volvo

P1800-modellen fik stor popularitet i kraft af den britiske TV-serie Helgenen, hvor Simon Templar - spillet af Roger Moore - kørte en hvid Volvo P1800 med registreringsnummer "ST 1".

Selv om produktionen af P1800 lukkede ned helt tilbage i 1973, så er der - alene i Danmark - fortsat omkring 200 indregistrerede eksemplarer.

Volvo blev grundlagt af to fremsynede svenskere, Assar Gabrielsson og Gustaf Larson. De to havde gennem nogle år planlagt en svensk bilproduktion, og i 1926 var de nået frem til, at det økonomisk set var realistisk. Et år senere - helt præcist den 14. april 1927 - forlod den første serieproducerede Volvo fabrikken nær Göteborg.

Svensk bilsucces efter krigen

Der kom dog til at gå en del år, inden Volvo for alvor fik succes. Det skete da Volvo PV444 og efterfølgeren PV544 fik premiere i henholdsvis 1947 og 1958. PV444 blev i 1955 udstyret med trepunkts-sikkerhedsseler - og fra 1959 blev selerne standardudstyr i samtlige modeller.

Den næste bilserie var Volvo P120 (der i folkemunde er kendt som ”Volvo Amazon"). Der blev produceret 667.332 eksemplarer af Amazon i perioden fra 1956 til 1970 - og i denne bil debuterede nakkestøtterne som standardudstyr.

Dermed bevarede Volvo sit image som fabrikant af meget sikre biler, hvilket havde meget høj betydning for den relativt høje markedsandel i USA.

Volvo er lig med høj sikkerhed

Ud over at producere velkørende biler har Volvo altid haft stor fokus på sikkerhed. Således var man først med sikkerhedsseler og nakkestøtter, ligesom Volvo har været foran på en lang række andre sikkerhedsrelaterede fronter.

Efter succesen med Volvo Amazon blev det lidt mere kantet, det svenske design. Først med Volvo 140-serien fra 1966, som undervejs blev suppleret af luksusbilen Volvo 164. Senere med 240-serien - og i 1980’erne med den nærmest firkantede 700-serie.

Fra 1970 hed Volvo-koncernens stærke mand Pehr G. Gyllenhammar. Under hans ledelse blev der gennemført en række store strategiske beslutninger - og det var ikke dem alle, der var lige succesfulde.

Tæt på fusion mellem Saab og Volvo

I sommeren 1974 introduceredes efterfølgeren for 140, Volvo 240, som blev produceret helt frem til midten af 1993. I rammerne af denne modelserie fremstilledes også den spektakulære Volvo 262C, som var en coupé designet af Bertone.

I 1975 købte Volvo personvognsdelen hos den hollandske bilfabrik DAF, der især - i dag - er kendt for sin lastvognsproduktion. Det resulterede i 340-serien.

I 1977 mislykkedes en fusion mellem de to svenske bilmærker Volvo og Saab - og i stedet begyndte Volvo at kigge mod Frankrig. Et tæt samarbejde mellem Renault og Volvo blomstrede nemlig op i 1980’erne, og det fortsatte, indtil Volvo i 1999 blev købt af Ford.

I de mellemliggende år kom førnævnte 700-serie til verden, ligesom vi også så den iøjnefaldende Volvo 480, som blandt andre Kronprins Frederik fik mulighed for at køre i, da han i 1986 rundede de 18 år.

Kinesiske investorer købte Volvo

I sommeren 1990 afløstes 700-serien af modellerne 940 og 960 - og 200-serien blev afløst af Volvo 850, som siden blev til henholdsvis S70 og V70.

I dag hedder modellerne V40, S60, V60, S90 og V90 -samt naturligvis de store SUV-udgaver i XC-serien.

Volvo blev i 1999 købt af Ford - men bare 11 år senere solgte den amerikanske koncern med et stort tab Volvo videre til kinesiske Geely, der fortsat ejer det svenske mærke. Og det er fortsat kvalitet, omtanke for miljøet og især sikkerhed, som står højt på Volvos værdiliste.

Er Volvo verdens mest sikre bil?

Det har det kinesiske ejerskab ikke ændret noget ved - nærmest tværtimod. Således er XC90 blevet kåret som den mest sikre bil overhovedet. Volvo arbejder med det klare mål, at ikke en eneste Volvo-ejer må blive dræbt i en Volvo i 2020.

Gennem de seneste år er Volvos modelprogram som sagt blevet fuldstændig revitaliseret - og Volvo er da også et af de mærker, der har den kraftigste fremgang i salget.

I Danmark er Volvo igen blevet et populært mærke, efter man oplevede en svag afmatning efter årtusindskiftet.

Hvor bestanden af Volvo-modeller i 2016 var nede på 73.500 indregistrerede modeller på danske veje, så var det tal atter steget til 76.540 ved indgangen til 2019.

Kilder: Den Store Danske Encyklopædi, Wikipedia.org, Volvocars.dk.