Mærket med de karakteristiske to vinkler i sit logo blev grundlagt af André Citroën i 1919, og er dermed tæt på den helt store og runde fødselsdag. André Citroën blev af mange betragtet som virkelig nyskabende - og netop evnen til at skabe anderledes køretøjer er noget, som den franske producent har formået at holde ved..
I 1934 var mærket blandt de første, som producerede forhjulstrukne biler, og godt to årtier senere opfandt man den hydro-pneumatiske affjedring, som virkelig var et særkende blandt Citroën-modeller i mange år.
Mange husker sikkert Citroën CX-modellerne fra 1970'erne og 1980'erne, der virkelig var flydere i ordets mest positive forstand. Men Citroën producerede biler over en bred kam - og både Citroën 2CV, Citroën DS, Citroën SM og senest Citroën C6 var og er modeller, der virkelig skrev sig ind i historiebøgerne.
I dag har man splittet selskabet op i rene Citroën-modeller og rene DS-modeller - hvor DS står for "different spirit" eller "distingtive series".
Citroën og DS er en del af Groupe PSA - og forhistorien er, at Peugeot i 1974 overtog aktiemajoriteten i det dengang nødlidende Citroën over et par omgange. Det blev startskuddet til et stort konglomerat, der siden kom til også at rumme Opel og Vauxhall. I 2021 fusionerede Groupe PSA med italienske FCA Group, der blandt andet rummer Fiat og Jeep - og resultatet blev koncernen Stellantis.
Som følge af fusionen driver Stellantis hele fjorten bilmærker, heraf fem fra Groupe PSA (Citroën, DS Automobiles, Opel, Peugeot og Vauxhall) og ni fra FCA (Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Dodge, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati og Ram). Årligt sælger Stellantis-koncernen over 7 millioner biler og antages at være verdens fjerdestørste bilproducent efter Toyota Motor, Volkswagen Group og Renault/Nissan.